Hubert Ptaszek, urodzony 5 lipca 1993 roku w Toruniu, jest znanym polskim kierowcą rajdowym, który zyskał uznanie w świecie motorsportu. Jest on synem Jacka Ptaszka, który swoją chwalebną karierę sportową zamknął jako czterokrotny mistrz Polski w rallycrossie.
W 2016 roku Hubert zadebiutował w rajdowych mistrzostwach świata w prestiżowej kategorii WRC2, co otworzyło przed nim nowe możliwości w karierze. Już w 2017 roku planował wziąć udział we wszystkich rundach tego cyklu, reprezentując renomowany Orlen Team. Niestety, po czterech nieudanych startach zdecydował się na zawieszenie swoich występów w tej serii.
W 2018 roku Hubert Ptaszek postanowił zmienić swoje plany, kierując swoje ambicje na cykl ERC, co stanowi kolejny krok w jego karierze sportowej.
Początki kariery
Już od najmłodszych lat, Hubert Ptaszek obserwował swojego ojca, który brał udział w mistrzostwach Polski w rallycrossie, odbywających się na torach w jego rodzinnym Toruniu oraz podwarszawskim Słomczynie. W wieku zaledwie 8 lat zaczął własną przygodę z motorsportem, stawiając pierwsze kroki na motocykli crossowych. W wyniku obaw rodziny o możliwość kontuzji, postanowił porzucić dwukołowe maszyny na rzecz czterokołowych pojazdów, co zaowocowało jego startami w kartingu.
Po dwóch sezonach rywalizacji w Polsce oraz kolejnych dwóch we Włoszech, podjęto decyzję o kontynuowaniu kariery w rajdach samochodowych. Hubert rozpoczął swoje pierwsze starty w tej dyscyplinie zaraz po uzyskaniu prawa jazdy, pilotując swojego ojca Jacka w Rajdzie Barbórki Warszawskiej w 2009 roku. Dopiero w sezonie 2011 zasiadł za kierownicą, konkurując w Rajdowym Pucharze Polski.
Debiutując poza granicami kraju, zajął 10. miejsce w niemieckim Lausitz Rallye. W swoim kolejnym sezonie, Hubert brał udział w mistrzostwach Polski, osiągając 7. lokatę w klasyfikacji Castrol Edge Fiesta Trophy. Rok 2013 przyniósł mu 4. lokatę w tym samym trofeum, a jednocześnie był to ostatni sezon spędzony w Polsce. Pod koniec tego okresu Ptaszek zadebiutował na arenie międzynarodowej, uczestnicząc w Rajdzie Wielkiej Brytanii, co było znaczącym krokiem w jego karierze.
Kariera w mistrzostwach świata
W latach 2014–2015 Hubert Ptaszek brał udział w trzynastu rundach mistrzostw świata, co stanowi imponujący dorobek. W dziesięciu z tych wydarzeń prowadził Forda Fiestę R2, wyposażoną w napęd na przednie koła. Dodatkowo, w dwóch edycjach Rajdu Polski, Hubert zasiadł za kierownicą mocniejszego Forda Fiesty S2000, który posiadał napęd na cztery koła. Jego debiut w Rajdzie Wielkiej Brytanii miał miejsce w samochodzie Škoda Fabia R5, co stanowiło przygotowanie do pełnego sezonu w kategorii WRC-2.
W nadchodzącym sezonie 2016, Hubert Ptaszek planował wystartować w siedmiu rajdach mistrzostw świata, korzystając z możliwości, jakie dawała Škoda Fabia R5. Na początku, jego program został jednak rozszerzony, dzięki ofertom ze strony Peugeot Sport Slovakia, co pozwoliło na udział w pełnym cyklu. W Rajdzie Monte Carlo Hubert startował z Kamilem Kozdroniem, jednak od drugiej rundy, jaką był Rajd Szwecji, jego pilotem został Maciek Szczepaniak.
Regulamin WRC-2 2016 roku pozwalał uczestnikom na wybór siedmiu rajdów, z których do klasyfikacji liczyły się najlepsze sześć rezultatów. Co ciekawe, w części z tych rajdów załoga była formalnie zgłaszana z odwróconymi rolami: Maciek Szczepaniak jako kierowca, zbierający punkty, a Hubert Ptaszek jako pilot, mimo że to on prowadził pojazd. Jednakże w sezonie 2017 takie rozwiązanie nie było już możliwe, ponieważ regulamin wymagał trzech obowiązkowych rund: Rajdu Portugalii, Rajdu Niemiec oraz Rajdu Wielkiej Brytanii.
Punkty zdobyte przez Huberta Ptaszka jako kierowcę pozwoliły mu uplasować się na siódmej pozycji w rocznej klasyfikacji WRC-2. Oprócz Škody Fabię R5 i Peugeot 208 T16, Hubert wystartował także w modelu Ford Fiesta R5. Z czternastu zaplanowanych startów, Hubert wziął udział w dwunastu. Niestety, Rajd Chin został odwołany, a w Rajdzie Włoch jego załoga nie mogła wystartować z powodu kontuzji pilota, którą odniósł podczas Rajdu Portugalii. Hubert Ptaszek trzykrotnie stawał na podium klasyfikacji WRC-2, a w klasyfikacji generalnej zajął raz 11. miejsce oraz dwukrotnie 12. miejsce.
12 grudnia 2016 roku, podczas konferencji prasowej PKN Orlen, ogłoszono, że w sezonie 2017 Hubert Ptaszek będzie reprezentował Orlen Team w rajdowych mistrzostwach świata WRC-2. Plan startów obejmował siedem rund, w tym trzy obowiązkowe dla uczestników WRC-2: Rajd Portugalii, Rajd Niemiec oraz Rajd Wielkiej Brytanii.
Piloci
Wśród pilotów, którzy przyczynili się do sukcesów w ostatnich latach, można wymienić kilka kluczowych postaci, które zdobiły nasze niebo.
- Bartłomiej Boba (2011-2012),
- Daniel Leśniak (2011-2012),
- Kamil Kozdroń (2012-2016),
- Maciek Szczepaniak (od 2016).
Samochody
Hubert Ptaszek, znany polski kierowca rajdowy, ma na swoim koncie imponującą kolekcję pojazdów, które odgrywały kluczową rolę w jego karierze sportowej. Poniżej znajduje się lista samochodów, które posiadał w różnych latach.
- Ford Fiesta R2 (od 2011 do 2014),
- Škoda Fabia WRC (2013),
- Mitsubishi Lancer Evo VII (2013),
- Ford Fiesta S2000 (od 2014 do 2015),
- Ford Fiesta R2T (2015),
- Škoda Fabia R5 (od 2015 do 2016),
- Peugeot 208 T16 (2016),
- Ford Fiesta R5 (2016).
Wyniki w WRC
Wyniki osiągnięte przez Huberta Ptaszka w zawodach WRC stanowią interesujący element jego kariery. Wspólnie z Maćkiem Szczepaniakiem, przebyli wiele wyzwań w różnych sezonach.
Sezon | Zespół | Samochód | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Punkty | Miejsce |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | Hubert Ptaszek | Ford Fiesta R2 | MCO | SWE | MEX | POR | ARG | GRE | ITA | FIN | DEU | AUS | FRA | ESP | GBR 37 | _ | 0 | – | ||
2014 | Ptock Racing | Ford Fiesta R2 | MCO | SWE 23 | MEX | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | – | ||
Hubert Ptaszek | _ | _ | _ | POR 56 | ARG | ITA 36 | _ | FIN NU | DEU | AUS | FRA | ESP 52 | GBR 53 | _ | ||||||
Ford Fiesta S2000 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | POL 21 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | ||||||
2015 | Hubert Ptaszek | Ford Fiesta S2000 | MCO | SWE | MEX | ARG | POR | ITA | POL 56 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | – | ||
Ford Fiesta R2T | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | FIN 34 | DEU NU | AUS | FRA 33 | ESP NU | _ | _ | ||||||
Škoda Fabia R5 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | GBR 32 | _ | ||||||
2016 | The Ptock | Škoda Fabia R5 | MCO 18 | SWE NU | _ | _ | POR NU | _ | POL NU | FIN 15* | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | – | ||
Peugeot Sport Slovakia | Peugeot 208 T16 | _ | _ | MEX 11 | ARG 12 | _ | ITA | _ | _ | DEU 16* | _ | ESP NU* | _ | AUS 12 | _ | |||||
The Ptock | Ford Fiesta R5 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | FRA 33* | _ | GBR NU* | _ | _ |
Załoga, w której skład wchodził Hubert Ptaszek, miała na celu zdobycie jak największej liczby punktów podczas rywalizacji. Zgłoszenie tej załogi jest dowodem na ich determinację oraz zaangażowanie w każdy rok startów.
Wyniki w WRC-2
Wyniki osiągnięte w cyklu WRC-2 przez załogę Maciek Szczepaniak/Hubert Ptaszek są nie tylko dowodem na ich umiejętności, ale również na determinację w dążeniu do sukcesu. Poniżej przedstawione są szczegóły związane z ich występami w różnych sezonach.
Sezon | Zespół | Samochód | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Punkty | Miejsce |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | Hubert Ptaszek | Ford Fiesta S2000 | MCO | SWE | MEX | ARG | POR | ITA | POL 20 | FIN | DEU | AUS | FRA | ESP | _ | _ | 0 | 47. | ||
Škoda Fabia R5 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | GBR 12 | _ | ||||||
2016 | The Ptock | Škoda Fabia R5 | MCO 7 | SWE NU | _ | _ | POR NU | _ | POL NU | FIN 7* | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 57 | 7. | ||
Peugeot Sport Slovakia | Peugeot 208 T16 | _ | _ | MEX 2 | ARG 2 | _ | ITA | _ | _ | DEU 9* | _ | ESP NU* | _ | AUS 3 | _ | |||||
The Ptock | Ford Fiesta R5 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | FRA 7* | _ | GBR NU* | _ | _ |
Wyniki w Rajdowych Mistrzostwach Europy
Hubert Ptaszek, znany kierowca rajdowy, od lat odnosi sukcesy na polskiej i europejskiej scenie sportowej. Poniżej przedstawione są szczegółowe wyniki jego startów w Rajdowych Mistrzostwach Europy.
Rok | Zespół | Samochód | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Punkty | Miejsce |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | Hubert Ptaszek | Škoda Fabia R5 | POR 48 | ESP 17 | GRE 3 | CYP 22 | ITA | CZE | POL | LVA | – | * |
Uwagi: Sezon wciąż trwa, co oznacza, że wyniki mogą się zmieniać w miarę postępu rywalizacji.
Przypisy
- Mikołaj Sokół, Hubert Ptaszek będzie walczył w WRC-2 [online], rp.pl, 22.12.2016 r. [dostęp 09.01.2017 r.]
- Mikołaj Sokół, Ptaszek w barwach Orlen Team [online], sokolimokiem.com, 13.12.2016 r. [dostęp 09.01.2017 r.]
- Gabriel Borowy, Rajd Chin odwołany! [online], rajdy24.pl, 16.08.2016 r. [dostęp 09.01.2017 r.]
- Gabriel Borowy, Ptaszek czy Szczepaniak – kto kierowcą? [online], rajdy24.pl, 28.07.2016 r. [dostęp 09.01.2017 r.]
- Gabriel Borowy, Ptaszek ze Szczepaniakiem na Rajdy Szwecji i Meksyku [online], rajdy24.pl, 03.02.2016 r. [dostęp 09.01.2017 r.]
- Gabriel Borowy, Ptaszek: siedem rund WRC-2 w Peugeot Sport Slovakia [online], rajdy24.pl, 05.01.2016 r. [dostęp 09.01.2017 r.]
- Nataniel Piórkowski, Kris Meeke triumfatorem Rajdu Portugalii [online], f1wm.pl, 22.05.2016 r. [dostęp 09.01.2017 r.]
- Mikołaj Sokół, WYWIAD: Hubert Ptaszek [online], sokolimokiem.com, 20.05.2016 r. [dostęp 09.01.2017 r.]
- Tomasz Niejadlik, Tata daje pobawić się WRC [online], jazdamiejska.pl, 30.01.2010 r. [dostęp 09.01.2017 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Paweł Borkowski (wioślarz) | Jakub Gimiński | Adam Borchardt | Agata Kryger | Bartosz Kończalski | Michał Polanowski | Piotr Bojańczyk | Jan Wiencek | Sławomir Derdziński | Radosław Glonek | Emil Pulczyński | Jarosław Zawadka | Waldemar Załadas | Roman Kościecha | Krystian Aranowski | Józef Stogowski | Sylwia Kocerka | Jerzy Bruszkowski | Jan Jurkiewicz (szermierz) | Bartosz FraszkoOceń: Hubert Ptaszek