Toruń Wschodni


Toruń Wschodni to ważny dworzec kolejowy zlokalizowany w sercu Torunia. Jego status, zgodnie z klasyfikacją PKP, kwalifikuje go jako dworzec aglomeracyjny, co oznacza, że jest istotnym punktem komunikacyjnym w regionalnym układzie transportowym.

Historia tego miejsca sięga lat 1871–1873 oraz 1909–1959, kiedy to funkcjonował pod nazwą Toruń Mokre (Bahnhof Thorn-Mocker). W okresie 1873–1909 jego nazwa brzmiała Guterbahnhof Thorn-Mocker, co oznacza Dworzec Towarowy Toruń Mokre. Ta różnorodność nazw odzwierciedla zmiany w funkcjach i rozwoju tego obiektu przez lata.

Historia

Historia linii kolejowej w Toruniu jest fascynującym rozdziałem lokalnego transportu. 20 listopada 1871 roku zainaugurowano otwarcie linii łączącej Toruń z Jabłonowem Pomorskim, która miała być częścią szerokiej sieci kolejowej łączącej Poznań z Isterburgiem. Dworzec, znany wtedy jako Bahnhof Thorn-Mocker, stanowił ważny przystanek na tej trasie w kierunku Torunia.

W jego obrębie wzniesiono budynek dworca, który obejmował poczekalnię oraz restaurację, co czyniło go komfortowym miejscem dla podróżnych. Jednak z dniem 15 sierpnia 1873 roku, dzięki nowo otwartemu mostowi kolejowemu, dworzec stracił status końcowego przystanku, co umożliwiło bezpośrednie połączenie z Toruń Główny. To z kolei doprowadziło do decyzji o zamknięciu stacji Toruń Mokre (obecnie znanej jako Toruń Wschodni), co oznaczało, że wszelkie operacje transportowe na tej trasie miały być realizowane przez dworzec główny.

Pomimo tego, dworzec został wkrótce otwarty ponownie, aczkolwiek już tylko w roli stacji towarowej. Nietypowe było również to, że kwestia nazewnictwa pozostała bez rozstrzygnięcia przez dłuższy czas. Ważnym momentem w historii kolei nadwiślańskiej miało miejsce 1 lipca 1882 roku, kiedy to oddano do użytku odcinek do Chełmży w ramach planowanej Kolei Miast Nadwiślańskich.

Nowa linia, która zaczynała się w miejscu dzisiejszego Polmosu Toruń, prowadziła wzdłuż ulic Dworcowej oraz Kraińskiej, omijając przy tym stację towarową Toruń Mokre (obecnie Toruń Wschodni). Na nowej trasie powstał kolejny budynek – Dworzec Mokre (Bahnhof Mocker). Po przyłączeniu wsi Mokre do Torunia w dniu 1 kwietnia 1906 roku, zmieniono nazwę na Dworzec Toruń Mokre (Bahnhof Thorn-Mocker).

Warto zaznaczyć, że ze względu na większe znaczenie linii Poznań-Isterburg w porównaniu do Toruń-Malbork, już w 1906 roku zdecydowano o rozbudowie Torunia Mokre na nowoczesny dworzec pasażersko-towarowy. Podjęto także decyzję o reorganizacji układu torów, aby nowy dworzec mógł jednocześnie obsługiwać ruch na trasie Toruń-Malbork. W konsekwencji zakończono działalność dotychczasowej stacji końcowej tej linii, przenosząc ją na nowo wybudowany obiekt.

Uroczyste otwarcie owego dworca miało miejsce 15 sierpnia 1909 roku. W trakcie jego budowy zmieniono bieg Strugi Toruńskiej, aby dostosować tereny wokół dworca do nowych potrzeb transportowych. Obecnie stary dworzec Toruń Mokre, który został zamknięty 14 sierpnia 1909 roku, funkcjonuje jedynie jako stacja towarowa po przekształceniu w Toruń Stare Mokre (Thorn Altmocker).

Architektura

Dworzec w Toruniu Wschodnim charakteryzuje się interesującą i historyczną architekturą, która przyciąga uwagę odwiedzających. Zabudowa składa się z dwóch istotnych budynków, z których jeden jest większy, a drugi mniejszy.

Większy budynek zawiera takie funkcje jak poczekalnia i kasy biletowe, zaś mniejszy pełni rolę Biura Wag. Oba obiekty zostały zaprojektowane w stylu neogotyckim, co znacząco wpływa na ich wygląd i charakter. Zaskakujące jest to, że budowle te przetrwały do współczesnych czasów w swojej pierwotnej architektonicznej formie.

Warto zwrócić uwagę na detale, takie jak relikty latarni gazowych, które można znaleźć na obramowaniu schodów głównego budynku. Dodatkowo, w otoczeniu obydwu głównych budynków dworca znajdują się liczne budynki mieszkalne, które pierwotnie były przeznaczone dla pracowników stacji oraz ich rodzin.

Linie kolejowe

Na stacji kolejowej w Toruniu Wschodnim krzyżują się różne trasy, co czyni ją ważnym punktem w sieci transportowej. Wśród linii kolejowych, które tu przebiegają, można wskazać następujące:

  • 27 Toruń Wschodni – Nasielsk,
  • 207 Toruń Wschodni – Malbork,
  • 246 Toruń Wschodni – Olek,
  • 353 Poznań Wschód – Skandawa.

Połączenia kolejowe

Stacja w Toruniu Wschodnim oferuje komfortowe połączenia z różnymi miastami w Polsce. Jest to istotny węzeł komunikacyjny, zapewniający łatwy dostęp do miejsc takich jak Olsztyn, Iława, Grudziądz, Chełmża, Sierpc, Kutno, Włocławek, Bydgoszcz, Poznań oraz Inowrocław.

Na stacji Toruń Wschodni rozpoczynają oraz kończą bieg pociągi do i z następujących miejscowości:

Warto zauważyć, że oprócz pociągów dalekobieżnych oraz wojewódzkich, na stację Toruń Wschodni dojeżdżają także składy BiT City. Te kursują regularnie na trasie Toruń Wschodni – Bydgoszcz Główna. Z dniem 14 grudnia 2014 roku, linia ta została wzbogacona o dodatkowe cztery składy typu Pesa Elf 22WEc, co znacznie poprawiło komfort podróży.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski w Toruniu Wschodnim odznacza się znaczącą dynamiką oraz zmiennością w ciągu lat. Poniżej przedstawiona jest tabela, która ilustruje roczną wymianę pasażerów oraz średnią wymianę na dobę w różnych latach.

RokRoczna wymianaPasażerska wymiana na dobęLokalizacja w Polsce
2017876 0002 200_
2018876 0002 400_
2019913 0002 500_
2020586 0001 600_
2021584 0001 600_
2022_2 100_

Oceń: Toruń Wschodni

Średnia ocena:4.5 Liczba ocen:22