Toruń Miasto


Toruń, znany jako miasto o bogatej historii, szczyci się posiadaniem jednego z największych dworców kolejowych w regionie.

Jego znaczenie podkreśla fakt, że jest to trzeci co do wielkości dworzec kolejowy w obrębie Torunia.

Według klasyfikacji Polskich Kolei Państwowych (PKP), dworzec ten ma przyznaną kategorię dworca aglomeracyjnego, co świadczy o jego roli w systemie transportu kolejowego.

Ruch pasażerski

W poniższym opisie przedstawione są istotne dane dotyczące ruchu pasażerskiego w Toruniu, które ilustrują wzrost liczby pasażerów korzystających z transportu w ostatnich latach.

RokLiczba pasażerów na dobę
20171300
20221700

Historia

Dworzec kolejowy w Toruniu jest miejscem o bogatej historii. Jego budowa rozpoczęła się w 1873 roku, a architektura jest utrzymana w stylu neogotyckim. Równocześnie z pracami przy budynku dworca, trwały roboty związane z budową mostu kolejowego im. Ernesta Malinowskiego, co świadczy o dynamicznym rozwoju infrastruktury kolejowej tego okresu. Obecny budynek dworca, który rozpoczął pełnienie swojej roli w 1889 roku, zastąpił wcześniejszy przystanek osobowy.

W historii obiektu warto zaznaczyć, że 18 stycznia 1920 roku, dworzec odegrał kluczową rolę, witając polskie wojska wkraczające do Torunia. Ponad ćwierć wieku później, w 1938 roku, w związku z wizytą marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza, dokonano przebudowy i renowacji dworca, nadając mu nowy wygląd. Warto jednak zauważyć, że dworzec nie miał możliwości zdominowania znaczenia dworca lewobrzeżnego, znanego dzisiaj jako Toruń Główny.

W czasach II wojny światowej, w 1940 roku, niemieckie władze okupacyjne planowały przeniesienie dworca, rozważając trzy różne lokalizacje: przy Szosie Lubickiej w październiku 1940, przy ul. Sobieskiego w pobliżu garbatego mostku w tym samym roku oraz w pobliżu Bramy Kolejowej w listopadzie 1941.

Nowoczesne zmiany w infrastrukturze miały miejsce 28 listopada 2013 roku, kiedy to miasto podpisało umowę z Budimexem na budowę węzła przesiadkowego przy stacji Toruń Miasto oraz na modernizację torowiska tramwajowego z pl. 18 Stycznia do al. Solidarności. Prace budowlane rozpoczęły się na wiosnę 2014 roku i obejmowały przeniesienie przystanku tramwajowego bliżej dworca, a także jego wyposażenie w wygodne wiaty przystankowe, ławki oraz elektroniczne tablice wyświetlające czas przyjazdu środków transportu MZK oraz pociągów zatrzymujących się na stacji.

Ostatecznie oba perony przystankowe zostały połączone z placem przy dworcu za pomocą kładki nad ul. Traugutta, która została wyposażona w schody oraz windy dla ułatwienia dostępu. Węzeł przesiadkowy został uroczyście otwarty 7 października 2015 roku.

Warto nadmienić, że obiekt figuruje w gminnej ewidencji zabytków pod numerem 2106, co podkreśla jego historyczne i architektoniczne znaczenie dla miasta.

Linia kolejowa

Na terenie Torunia przebiega ważna linia kolejowa, która łączy kluczowe punkty komunikacyjne. Przebiegając przez stację, zapewnia komfortowe połączenie dla podróżnych i towarów.

Jednym z najważniejszych połączeń jest linia 353, która łączy Poznań Wschód z miejscowością Skandawa. Linia ta jest w pełni zelektryfikowana, co znacząco poprawia efektywność i ekologiczność transportu kolejowego.

Połączenia kolejowe

Na dworcu w Toruniu dostępne są liczne połączenia kolejowe do różnych miejscowości w Polsce. Wśród miast, do których można dotrzeć bezpośrednio, znajdują się: Olsztyn, Iława, Grudziądz, Chełmża, Sierpc, Kutno, Włocławek, Bydgoszcz, Poznań oraz Inowrocław.

Na stacji Toruń Miasto, oprócz pociągów dalekobieżnych i regionalnych, zatrzymują się także pociągi BiT City. Trasa tych składów obejmuje relację z Toruń Wschodni do Bydgoszcz Główna. Odkąd 14 grudnia 2014 roku wprowadzono nowe połączenia, na linii tej kursują cztery nowoczesne składy typu Pesa Elf 22WEc.


Oceń: Toruń Miasto

Średnia ocena:4.52 Liczba ocen:9