Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu


Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu to istotna konstrukcja na Wiśle, która odgrywa kluczową rolę w komunikacji w tym regionie.

Całkowita długość mostu wynosi 898 metrów, co czyni go znaczącym obiektem inżynieryjnym.

Most składa się z pięciu przęseł, z których każde ma rozpiętość wynoszącą 130 metrów, oraz trzech przęseł o mniejszej rozpiętości, wynoszącej 78 metrów.

Historia

Budowa

Pierwsze drewniane przeprawy na terenie Torunia pojawiły się w połowie XV wieku, a jednym z nich był most pontonowy. Zmiany konstrukcyjne miały miejsce w XVI wieku, kiedy to drewniany most zastąpił ten tymczasowy. W latach 1870–1873 zrealizowano projekt, który zaowocował pierwszym stalowym mostem, mostem kolejowym-drogowym, który stał się kluczowy w obliczu pożaru drewnianej przeprawy w lipcu 1877 roku, przejmując tym samym całą obsługę ruchu.

W 1913 roku rozpoczęto dyskusje dotyczące potrzeby budowy nowego mostu drogowego. Dopiero w 1927 roku, po trudnych latach kryzysowych, zapadła decyzja o budowie w związku z propozycją wzniesienia przeprawy na osi ulicy Żeglarskiej. Materiały niezbędne do budowy mostu pochodziły z rozebranego mostu w Opaleniu. Elementy te były składowane w pobliżu ruin Zamku Dybów oraz tzw. Grzybka.

Do listopada 1930 roku zakończono montaż trzech przęseł od strony Podgórza, a do końca tego samego roku zakończono również budowę filarów i przyczółków. Co ciekawe, pierwotnie most miał być gotowy do połowy października 1931 roku, jednak z powodu wstrzymania kredytów, pełna realizacja projektu miała miejsce dopiero w 1934 roku.

Uroczyste otwarcie miało miejsce 11 listopada 1934 roku, przy akompaniamencie defilady wojskowej oraz ceremonii poświęcenia. Całkowity koszt budowy wyniósł 15 milionów złotych, z czego 3 miliony pokryła gmina Toruń.

W ramach ankiety dotyczącej nazwy mostu, w której wzięło udział 1 336 osób, większość (994 głosy) opowiedziała się za imieniem Mikołaja Kopernika. Władze miasta składały różne propozycje, m.in. „most 700-lecia” oraz „most Wolności”. Ostatecznie, na podstawie wniosku władz państwowych, przyjęto nazwę mostu Józefa Piłsudskiego, zaproponowaną przez władze województwa. Przedstawiono również inne sugestie, takie jak: Bolesława Chrobrego, Grunwaldzki, Jagielloński, Tramwajowy, Wielkomiejski, Zgody, Podgórsko-Toruński.

W czasie międzywojnia przez most biegła linia tramwajowa, która kończyła się na dzisiejszym placu Armii Krajowej. Pierwszy tramwaj przejechał przez most 24 grudnia 1932 roku, według niektórych źródeł miało to miejsce w 1933 roku. W połowie lipca 1933 roku rozpoczęto budowę linii tramwajowej do dworca kolejowego Toruń Przedmieście, a eksploatację oddano jesienią tego samego roku.

II wojna światowa

W okresie II wojny światowej most przeszedł przez dramatyczne wydarzenia, w tym dwukrotne zniszczenie. 7 września 1939 roku most został wysadzony przez Wojsko Polskie. Akcja wysadzania miała miejsce w nocy, lecz pierwsza detonacja nie była wystarczająca, by całkowicie zniszczyć obiekt, co doprowadziło do drugiego wybuchu o godzinie 10 przed południem. Po zajęciu Torunia przez Niemców rozpoczęto prace nad odbudową mostu, w których uczestniczyli polscy więźniowie. W 1940 roku oddano do użytku prowizoryczny most drogowy, który nie był trwałym rozwiązaniem. Drugi raz, wycofujące się wojska niemieckie zniszczyły most 30 stycznia 1945 roku.

Po 1945 roku

Po wojnie most przeszedł proces odbudowy w latach 1946–1949, a jego oficjalne otwarcie miało miejsce 1 października 1950 roku. W wyniku potrzeby modernizacji wykonano generalne remonty mostu w latach 1974 i 1992. W sierpniu 1984 roku zlikwidowano linię tramwajową przechodzącą przez most, przez co cała sieć tramwajowa została przeniesiona do prawobrzeżnej części Torunia.

W 2004 roku zwiększono zabezpieczenia przeciwkorozjne. W miarę jak rozwijała się komunikacja samochodowa, most im. Józefa Piłsudskiego stał się wąskim gardłem komunikacyjnym w mieście, co skutkowało powolnym rozwojem lewobrzeżnej części Torunia w porównaniu do części prawobrzeżnej. W 2005 roku, w odpowiedzi na te problemy, Rada Miasta Torunia podjęła decyzję o rozpoczęciu budowy nowego mostu przez Wisłę.

Budowa mostu drogowego gen. Elżbiety Zawackiej, oddanego do użytku 9 grudnia 2013 roku, pomogła rozwiązać problemy komunikacyjne. 28 kwietnia 2020 roku rozpoczęto remont generalny mostu, a prace zakończono 20 maja 2022 roku. W wyniku tych prac zmodernizowano konstrukcję mostu, wymieniono nawierzchnię oraz zamontowano nowe udogodnienia, takie jak dwie windy i widokowe punkty. Całkowity koszt przedsięwzięcia wyniósł 132 miliony złotych, z tego 75 milionów pochodziło z budżetu państwa, a prace wykonało konsorcjum Intop Warszawa i Euro-Darmal.

Most w kulturze

Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu ma swoje szczególne miejsce w kulturze popularnej. Warto zauważyć, że na tym moście zostały nakręcone kluczowe sceny do popularnego serialu „Czterej pancerni i pies” z 1966 roku. Jego obecność w tym kultowym dziele przyczyniła się do utrwalenia się mostu w pamięci wielu pokoleń Polaków.


Oceń: Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu

Średnia ocena:4.5 Liczba ocen:24