Henryk Andrzej Skwarka, urodzony 11 maja 1953 roku w Toruniu, to postać, która odznacza się swoją działalnością w sferze kolejnictwa oraz polityki. Jako polski pracownik kolejowy, Skwarka zdobył doświadczenie w branży, co później zaowocowało jego wejściem na arenę polityczną.
W swojej karierze politycznej zasiadał jako poseł na Sejm PRL IX kadencji, co stanowi istotny wkład w historię polskiej polityki tamtego okresu. Jego życie i działalność stanowią interesujący przykład zaangażowania w sprawy publiczne w Polsce.
Życiorys
W 1974 roku Henryk Skwarka ukończył Technikum Kolejowe Ministra Komunikacji im. Jana Rabanowskiego w Warszawie, a następnie wstąpił do Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Już w młodości angażował się w działalność w Związku Młodzieży Socjalistycznej oraz w Związku Socjalistycznej Młodzieży Polskiej, gdzie pełnił funkcję członka Zarządu Głównego.
Jego kariera zawodowa rozpoczęła się jako pomocnik maszynisty, a później awansował na maszynistę w Lokomotywowni PKP Warszawa – Olszynka Grochowska. W kolejnych latach stawał się coraz bardziej kompetentnym specjalistą, pełniąc funkcję głównego technologa utrzymania taboru trakcyjnego, a także maszynisty-instruktora. Jego droga zawodowa prowadziła go również do roli kontrolera i starszego kontrolera trakcji w Zakładzie Taboru w Warszawie, aż do objęcia stanowiska Naczelnika Wydziału w PKP Cargo Mazowiecko-Podlaskiego Zakładu PKP Cargo S.A.
Henryk był także współzałożycielem Zakładowego Klubu Techniki i Racjonalizacji, a do jego zasług można zaliczyć również członkostwo w Radzie Narodowej miasta stołecznego Warszawy. W latach 1985–1989 zasiadał w parlamencie jako poseł na Sejm PRL IX kadencji, reprezentując okręg Warszawa Praga-Południe. Podczas swojej kadencji pracował w Komisji Transportu, Żeglugi i Łączności oraz w Komisji Nadzwyczajnej, która rozpatrywała projekt ustawy dotyczącego zmiany Ordynacji wyborczej do rad narodowych.
Po 38 latach pracy w PKP, w tym w PKP Cargo S.A., Henryk Skwarka przeszedł do Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie, gdzie przez pięć lat pełnił rolę Kierownika Kontroli Wewnętrznej i Szkoleń. W czerwcu 2015 roku, po 42 latach pracy na kolei, przeszedł na emeryturę. Od 2008 roku jest nauczycielem przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół im. St. Wysockiego, dawniej znanym jako „Kolejówka” w Warszawie. Również był współzałożycielem i Dyrektorem „Centrum Kształcenia i Doskonalenia Szkolenia Kadr Kolejowych” w Warszawie. Obecnie jest członkiem doraźnym Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Odznaczenia i wyróżnienia
Henryk Skwarka ma na swoim koncie znaczące osiągnięcia i przyznane odznaczenia. Otrzymał Brązowy Krzyż Zasługi, który jest uznawanym w Polsce odznaczeniem dla osób, które w szczególny sposób przyczyniły się do dobra społecznego.
Dodatkowo, wyróżniony został Złotą Odznaką „Zasłużony dla Transportu”, co stanowi dowód jego znaczącego wkładu w rozwój branży transportowej.
Henryk Skwarka to również Zasłużony Honorowy Dawca Krwi w kategorii I, II i III stopnia, co podkreśla jego zaangażowanie w pomoc innym i działalność na rzecz lokalnej społeczności.
Przypisy
- Życiorysem Henryka Skwarki, kierownika zespołu kontroli wewnętrznej i szkoleń w Szybkiej Kolei Miejskiej, można byłoby obdarzyć kilka osób i każda miałaby ciekawy żywot. Honorami też można byłoby kilka osób obdzielić. [online], skm.warszawa.pl.
- a b Henryk Skwarka [online], bs.sejm.gov.pl.
Pozostali ludzie w kategorii "Polityka i administracja":
Michał Wojtczak | Tadeusz Żyliński (konsul) | Krzysztof Żabiński | Joanna Scheuring-Wielgus | Waldemar Achramowicz | Stanisław Kowalski (urzędnik) | Sławomir Mentzen | Stefan Szpinger | Andrzej Wieczorek | Stefan Franciszok | Edmund Standara | Samuel Luter Geret | Arkadiusz Fajok | Marian Rissmann | Paul Adolph | Leszek Lorbiecki | Jacek Merkel | Bogdan Lewandowski | Mariusz Kubiak (polityk) | Grzegorz BraunOceń: Henryk Skwarka