Jacek Szmidt, urodzony 16 lipca 1950 roku w Toruniu, a zmarły 12 sierpnia 2016 roku w Dąbkowicach, to postać, która pozostawiła znaczący ślad w polskim sporcie motorowym oraz w działalności społecznej. Dwukrotny mistrz Polski w wyścigach, był również reprezentantem kraju w Pucharze Pokoju i Przyjaźni, gdzie w 1981 roku osiągnął tytuł II wicemistrza tej prestiżowej serii.
Jego kariera wyścigowa zainicjowała się w 1976 roku, kiedy to rozpoczął starty Promotem Polonia I w ramach Formuły Easter. W kolejnych latach, od 1978 do 1979, walczył w Formule Polonia, gdzie udało mu się zdobyć mistrzostwo Polski w 1978 roku oraz wicemistrzostwo rok później.
W 1980 roku dokonał zmiany pojazdu na MTX i ponownie związał się z Formułą Easter, odnosząc sukcesy w postaci trzeciego miejsca w mistrzostwach Polski w sezonach 1980 i 1984, a także zdobywając wicemistrzostwo w latach: 1987, 1989-1990 oraz mistrzostwo w 1991 roku. Po 1990 roku jego kariera wyścigowa kontynuowała się, chociaż nie przynosiła już większych sukcesów w Formule Mondial i Formule 3, co zakończyło się w 1995 roku wraz z zakończeniem aktywności sportowej. W tym czasie Jacek założył także Klub Kierowców Wyścigowych.
Ponadto, Jacek Szmidt był aktywny w życiu zawodowym, gdzie skupił się na sadownictwie i był członkiem Związku Sadowników Polskich. Jako współzałożyciel Integrowanej Produkcji Owoców, uczestniczył również w pracach Rady Gospodarki Żywnościowej. Jego zaangażowanie społecznościowe obejmowało również funkcję radnego w Strzelec, co potwierdza jego szerokie zainteresowania i wpływ na lokalne sprawy.
Życiorys
Rodzina
Jacek Szmidt przyszedł na świat w Toruniu, jako najmłodszy potomek Marii z Klimek (1914–1987) oraz Lucjana (1912–2003) Szmidtów. Jego rodzice pełnili rozmaite role zawodowe, ojciec był adwokatem, podczas gdy matka przed wybuchem II wojny światowej zatrudniona była w przedszkolu, aby później zająć się wychowaniem potomstwa. Jacek miał trzy siostry: Małgorzatę (ur. 1942), Joannę (ur. 1945) oraz Elżbietę (ur. 1947).
31 sierpnia 1974 roku Jacek sformalizował związek małżeński z Haliną, córką Stanisława Korczaka. Wspólne życie rozpoczęli na studiach, co przyczyniło się do rozwoju ich bliskiej relacji. Para doczekała się dwóch córek: Agnieszki (ur. 1976) oraz Dominiki (ur. 1979).
Początki kariery
W Toruniu miał okazję uczęszczać do szkoły podstawowej oraz średniej, a później zdecydował się kontynuować naukę na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. W młodzieńczych latach jego pasje obejmowały sporty motorowe, gimnastykę artystyczną oraz żeglarstwo. Już w 1972 roku Jacek zdołał zakwalifikować się na żeglarskie mistrzostwa świata w klasie Hornet, jednak z powodu braku funduszy ze strony macierzystego AZS Toruń, musiał zrezygnować z udziału. W konsekwencji zaniechał dalszej rywalizacji w żeglarstwie sportowym.
W drugim roku studiów podjął decyzję o ich przerwaniu, a następnie rozpoczął pracę w toruńskim warsztacie. Szybko wstąpił do Automobilklubu Toruńskiego, gdzie początkowo zajmował się organizacją wyścigów. W 1975 roku uzyskał licencję kierowcy rajdowego oraz wyścigowego, co stanowiło początek jego kariery w motorsporcie.
Starty w WSMP
W 1976 roku rozpoczął swoją przygodę wyścigową, jako jeden z pierwszych kierowców testujących nowego Promota Polonię I. W swoim debiutanckim sezonie ukończył dwa wyścigi w Szczecinie i Toruniu, zajmując dziewiątą i siódma lokatę oraz kończąc rok na dziesiątej pozycji. Po reaktywacji Formuły Polonia w 1978 roku, Jacek zaczął rywalizację w tej klasie. Wygrał rundę w Kielcach oraz dwukrotnie znajdował się na trzecim miejscu, co umożliwiło mu zdobycie mistrzostwa w tej serii. W 1979 roku, po raz pierwszy, znalazł się w reprezentacji Polski na Puchar Pokoju i Przyjaźni, a swoje najlepsze wyniki osiągnął na torze Most, gdzie sklasyfikowano go na jedenastej pozycji w klasyfikacji kierowców.
Mimo iż osiągnął trzy podium w kraju, tytuł w Formule Polonia umknął mu na rzecz Andrzeja Szulca. Rok później, w 1980 roku, dzięki Polskiego Związku Motorowego, Jacek zyskał nowoczesnego MTX 1-03, co skłoniło go do powrotu do rywalizacji w Formule Easter. W tym sezonie, wskutek problemów zdrowotnych Marcina Biernackiego, Jacek wygrał trzy wyścigi, co pozwoliło mu na zajęcie trzeciego miejsca w klasyfikacji ogólnej. Po jego ósme miejsce zajął w Pucharze Pokoju i Przyjaźni w tym sezonie.
Początek sezonu 1981 przyniósł mu kolejne trzy podium, w tym drugie miejsce w deszczowym wyścigu w Poznaniu. Choć nie ukończył dwóch pozostałych zawodów, zakończył tę edycję na szóstym miejscu. W Pucharze Pokoju i Przyjaźni przybyła mu regulaminowa jazda umożliwiła zajęcia trzeciej lokaty. Sezon 1982 zakończył się dla niego na jedenastym miejscu w Pucharze Pokoju i Przyjaźni. W mistrzostwach Polski, niestety, nie ukończył żadnego wyścigu, w którym brał udział.
W 1983 roku w Poznaniu, podczas pierwszej eliminacji, zdobył pole position, a wyścig zakończył na pierwszej pozycji, wyprzedzając mistrza Andrzeja Hołowieja. Druga eliminacja w Kielcach dała mu drugie miejsce. Kolejne dwa wyścigi zakończył na drugiej lokacie, a ostatecznie sezon zamknął na siódmej pozycji. Tej samej liczbie punktów, co jedenasta pozycja w Pucharze Pokoju i Przyjaźni, której to najlepszym wynikiem było szóste miejsce na torze Czajka.
Rok 1984 przyniósł nowe wyzwania z nowym MTX 1-06, a Jacek szybko znalazł się na czołowej lokacie podczas zawodów. Startując z pole position w Poznaniu, zakończył wyścig na trzecim miejscu, mimo że musiał zmierzyć się z rywalizacją wieloma innymi utalentowanymi kierowcami jak Józef Kiełbania i Jerzy Mazur. Po wielu trudach, takich jak awarie sprzętu, ostatecznie zamknął sezon na jedenastym miejscu w wyścigach Pucharu Pokoju i Przyjaźni.
W latach 1985–1986 Jacek przeżywał trudności, osiągając zaledwie jedno podium związanego z kłopotami zdrowotnymi oraz źle pracującymi silnikami. Po uczestnictwie w wyścigu Formuły Easter towarzyszącemu Grand Prix Węgier 1986, zajął dziesiąte miejsce, pomimo awarii hamulców. W tym czasie miał okazję poznać legendy sportu motorowego, takie jak Frank Williams, Nigel Mansell, czy Ayrton Senna.
Ostatnie lata kariery rozpoczął w 1987 roku, wprowadzając intensywne treningi fizyczne. W czasie swoich wysiłków osiągnął pole position i po wielu zmaganiach zdołał wywalczyć drugie miejsce w zawodach na torze kielcach. W Poznaniu II, pomimo wielu przeszkód, ostatecznie zakończył na trzeciej pozycji. Wygrana w Toruniu 5 września zakończyła się na krótkim prowadzeniu, ale udało mu się rozwiązać problemy ze sprzętem, co przyniosło mu zasłużone zwycięstwo. 1988 był rokiem transformacji z brakiem czołowych rywali, co skutkowało słabszymi wynikami. W końcu zajął jedenaste miejsce na koniec roku.
Rok 1989 przyniósł nowe możliwości, jako Szmidt zadebiutował w Formule Mondial, czy odnosząc sukcesy w Formule Easter, wszedł na podium, zdobywając wicemistrzostwo Polski. Następnie w 1990 roku zdobył wicemistrzostwo w Formule Easter, pomimo trudności transportowych. Rozpoczął 1991 rok ze znaczącymi wynikami, zdobywając swoje pierwsze mistrzostwo.
W 1993 roku zmienił barwy i skupił się na Formule Mondial, ale niestety wyniki nie były zadowalające. Po rozczarowującym sezonie, Szmidt zakończył własną karierę sportową w 1996 roku z bardzo bogatym dorobkiem, uczestnicząc w niemal dwustu wyścigach.
Działalność pozasportowa
Po zainicjowaniu związku z Haliną Korczak, Jacek zainwestował w dwa gospodarstwa sadownicze, które znajdowały się w Długołęce oraz Dąbkowicach. Drugie z nich przeszło w ich ręce po ślubie, a rodzina powiększała jego powierzchnię z dziesięciu do czterdziestu hektarów. Działalność w Związku Sadowników Polskich doprowadziła do powołania go na wiceprezesa w 2004 roku. Jacek Szmidt był także jednym z zaplecza IPO, pierwszej grupy sadowniczej w Polsce, która wprowadzała zasady wydajnej produkcji zdrowej żywności.
Współpracował z Witoldem Zatońskim w promocji zdrowego stylu życia, między innymi organizując programy akcji zwalczania palenia. Dodatkowo związany był z Alojzym Balcerzakiem prowadzącym galerię artystyczną, a swoją pasję do motoryzacji postanowił połączyć z renowacją starych samochodów. W 2012 roku, wspólnie z Lechem Jamińskim przywrócił do życia Promota Polonię I dla Longina Bielaka.
Śmierć
Jacek Szmidt zmarł 12 sierpnia 2016 roku w Dąbkowicach, po długiej walce z chorobą nowotworową. Jego ostatnie pożegnanie odbyło się 17 sierpnia, kiedy to po mszy odprawionej przez księdza Tadeusza Durszlewicz, został uroczyście pochowany na cmentarzu rzymskokatolickim w Trębkach, pozostawiając po sobie niezatarte ślady w historii motorsportu oraz sadownictwa.
Styl jazdy
Styl jazdy Jacka Szmidta charakteryzował się ambicją i niezwykłą determinacją, jak wskazuje Kutnowski słownik biograficzny. Jednak sam zawodnik wielokrotnie podkreślał, że ważnym elementem osiągania sukcesów jest „świadoma jazda”, którą uzyskuje się poprzez gromadzenie doświadczeń.
Szmidt nie był zwolennikiem agresywnego, spektakularnego stylu prowadzenia pojazdu podczas wyścigów, co uzasadniał koniecznością minimalizowania ryzyka, które mogłoby wpłynąć na wynik rywalizacji.
Odznaczenia
Jacek Szmidt jest osobą, która może poszczycić się wieloma wyróżnieniami, przyznawanymi za jego znaczący wkład w różne dziedziny.
- srebrny Krzyż Zasługi,
- złota Honorowa Odznaka Fundacji „Promocja Zdrowia”,
- odznaka honorowa „Zasłużony dla Rolnictwa”,
- odznaka honorowa „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Wyniki
Wyniki sportowe Jacka Szmidta są imponujące i pokazują jego osiągnięcia na torze wyścigowym. Poniżej znajdują się szczegóły jego rezultatów w różnych zawodach, które odzwierciedlają jego konkurencyjność oraz umiejętności.
Objaśnienie oznaczeń w tabelach wyników Otwórz szablon na nowej stronie | |
---|---|
Oznaczenie | Opis |
Złoty | Zwycięzca lub mistrz |
Srebrny | Drugie miejsce lub wicemistrz |
Brązowy | Trzecie miejsce lub II wicemistrz |
Zielony | Ukończenie, punktowanie (w klasyfikacji generalnej, jeśli zdobył przynajmniej jeden punkt przez sezon, z wyjątkiem trzech powyższych) |
Niebieski | Ukończenie, brak punktów (w klasyfikacji generalnej, jeśli nie zdobył przynajmniej jednego punktu przez sezon) |
Czerwony | Nie zakwalifikowany (NZ) |
Nie prekwalifikowany (NPK) | |
Różowy | Nie ukończył (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, jeśli nie sklasyfikowano go w żadnym wyścigu sezonu) | |
Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartował (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Wyścig odwołany (OD/C) | |
Bez koloru | Wycofany (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Nie uczestniczył w treningach (NT/DNP) | |
Nie zgłoszony (–) | |
Wytłuszczenie | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie wyścigu |
† | Nie ukończono, lecz wynik został zaliczony z powodu przejechania ponad 90% dystansu wyścigu. |
* | Trwający sezon |
_ | Punktowana pozycja w sprincie kwalifikacyjnym |
Zestawienie systemów punktacji w Formule 1 |
Puchar Pokoju i Przyjaźni
Rok | Model Samochodu | Typ Silnika | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Miejsce | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1979 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 126 | 11 |
Promot Polonia I | Polski Fiat | 19 | 13 | 9 | 13 | – | _ | _ | |||
1980 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 131 | 8 |
MTX 1-03 | Łada | 16 | 13 | 9 | 10 | – | _ | _ | |||
1981 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 138 | 3 |
MTX 1-03 | Łada | 12 | 8 | – | 14 | 8 | _ | _ | |||
1982 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 123 | 11 |
MTX 1-03 | Łada | 11 | 22 | 14 | 10 | – | _ | _ | |||
1983 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 104 | 11 |
MTX 1-03 | Łada | 6 | – | 11 | 14 | – | _ | _ | |||
1984 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 93 | 18 |
MTX 1-06 | Łada | 16 | 11 | – | 15 | – | – | _ | |||
1985 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | ? | 35 |
MTX 1-06 | Łada | – | NU | – | 16 | – | _ | _ | |||
1986 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | NS |
MTX 1-06 | Łada | – | – | NU | – | – | – | – | |||
1987 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 19 | 45 |
MTX 1-06 | Łada | 26 | – | – | – | _ | _ | _ | |||
1988 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | ? | ? |
MTX 1-06 | Łada | NU | – | – | 13 | _ | _ | _ | |||
1989 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 31 | 28 |
MTX 1-06 | Łada | NU | – | 14 | – | _ | _ | _ |
Polska Formuła 3
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Miejsce | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1995 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 25 | 9 |
Automobilklub Toruński | Estonia 25 | Fiat | 5 | 8 | – | – | – | 6 | 8 |
Polska Formuła Mondial
Rok | Zespół | Samochód | Typ Silnika | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Miejsce | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1989 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | NS |
Automobilklub Toruński | MTX 1-06 | Łada | NU | NU | – | – | – | _ | |||
1990 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 20 | 12 |
Automobilklub Toruński | MTX 1-06 | Łada | – | – | – | – | – | 7 | |||
1993 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 22 | 14 |
Rafineria Gdańska | MTX 1-06 | Łada | 11 | 8 | 8 | – | – | – | |||
Estonia 25 | Fiat | – | – | – | NW | 15 | NU | ||||
1994 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 6 | 14 |
Automobilklub Toruński | Estonia 25 | Fiat | – | – | – | – | 6 | NW |
Polska Formuła Easter
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Miejsce | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1976 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 74 | 10 |
Automobilklub Toruński | Promot Polonia I | Polski Fiat | 9 | ? | 7 | _ | _ | _ | |||
1977 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | ? | ? |
Automobilklub Toruński | Promot Polonia I | Polski Fiat | ? | 9 | ? | ? | _ | _ | |||
1980 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 176 | 3 |
Automobilklub Toruński | MTX 1-03 | Łada | 3 | 6 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||
1981 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 132 | 6 |
Automobilklub Toruński | MTX 1-03 | Łada | 3 | 2 | 3 | NU | NU | _ | |||
1982 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | ? | ? |
Automobilklub Toruński | MTX 1-03 | Łada | ? | ? | NU | NU | _ | _ | |||
1983 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 142 | 7 |
Automobilklub Toruński | MTX 1-03 | Łada | 1 | NU | 2 | 2 | NU | _ | |||
1984 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 173 | 3 |
Automobilklub Toruński | MTX 1-06 | Łada | 1 | 2 | 3 | NU | 11 | _ | |||
1985 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 111 | 11 |
Automobilklub Toruński | MTX 1-06 | Łada | 3 | NU | NU | 6 | 17 | _ | |||
1986 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 156 | 5 |
Automobilklub Toruński | MTX 1-06 | Łada | 10 | 5 | 6 | 8 | 5 | _ | |||
1987 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 189 | 2 |
Automobilklub Toruński | MTX 1-06 | Łada | 2 | 3 | 1 | 1 | 5 | _ | |||
1988 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 87 | 11 |
Automobilklub Toruński | MTX 1-06 | Łada | NW | 4 | 2 | NU | NW | _ | |||
1989 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 77 | 2 |
Automobilklub Toruński | MTX 1-06 | Łada | 1 | 4 | 3 | 12 | 2 | _ | |||
1990 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 92 | 2 |
Automobilklub Toruński | MTX 1-06 | Łada | 6 | 3 | 8 | NW | 1 | 2 | |||
1991 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 108 | 1 |
Automobilklub Toruński | MTX 1-06 | Łada | 3 | NW | 1 | 1 | 1 | 10 | |||
1992 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 74 | 2 |
Automobilklub Toruński | MTX 1-06 | Łada | 2 | 1 | 12 | ? | 1 | NU |
Formuła Polonia
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Miejsce | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1978 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | ? | 1 |
Automobilklub Toruński | Promot Polonia I | Polski Fiat | 3 | 1 | ? | ? | 3 | |||
1979 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | ? | 2 |
Automobilklub Toruński | Promot Polonia I | Polski Fiat | 3 | 3 | ? | ? | 2 |
Przypisy
- TomaszT. Niejadlik TomaszT., Legenda znowu zasiadła w bolidzie [online], Automobilklub Polski, 27.08.2012 r. [dostęp 09.06.2020 r.]
- Zmarł Jacek Szmidt [online], Autoklub, 13.08.2016 r. [dostęp 09.06.2020 r.]
- Tomasz Niejadlik: Wygrywali nawet z Kubicą. Nowości Dziennik Toruński, 17.04.2009 r. [dostęp 09.06.2020 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1976 [online], AutoSport Retro [dostęp 09.06.2020 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1978 [online], AutoSport Retro [dostęp 09.06.2020 r.]
- Motorsport in Osteuropa 1979 [online], Motorsport im Osten [dostęp 09.06.2020 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1979 [online], AutoSport Retro [dostęp 09.06.2020 r.]
- Motorsport in Osteuropa 1980 [online], Motorsport im Osten [dostęp 09.06.2020 r.]
- Motorsport in Osteuropa 1981 [online], Motorsport im Osten [dostęp 09.06.2020 r.]
- Motorsport in Osteuropa 1982 [online], Motorsport im Osten [dostęp 09.06.2020 r.]
- Motorsport in Osteuropa 1983 [online], Motorsport im Osten [dostęp 09.06.2020 r.]
- Motorsport in Osteuropa 1989 [online], Motorsport im Osten [dostęp 09.06.2020 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1990 [online], AutoSport Retro [dostęp 09.06.2020 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1991 [online], AutoSport Retro [dostęp 09.06.2020 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1992 [online], AutoSport Retro [dostęp 09.06.2020 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1993 [online], AutoSport Retro [dostęp 09.06.2020 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1994 [online], AutoSport Retro [dostęp 09.06.2020 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1995 [online], AutoSport Retro [dostęp 09.06.2020 r.]
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe, s. 15
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe, s. 19
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe, s. 20, 31
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe, s. 35–37
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe, s. 51
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe, s. 63
- Chyła, Polskie wyścigi samochodowe, s. 108
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Łukasz Owsian | Arkadiusz Marmurowicz | Piotr Parzyszek | Paweł Lipowski | Krzysztof Wilangowski | Kazimierz Neumann | Mariusz Luncik | Elżbieta Kurtz | Joanna Kuligowska | Andrzej Żurawski | Jarosław Dołęga | Kazimierz Osmański | Radosław Glonek | Sławomir Derdziński | Jan Wiencek | Piotr Bojańczyk | Michał Polanowski | Bartosz Kończalski | Agata Kryger | Adam BorchardtOceń: Jacek Szmidt