Kazimierz Serocki


Kazimierz Serocki to postać, która zapisała się na kartach polskiej muzyki jako wybitny kompozytor i utalentowany pianista. Urodził się 3 marca 1922 roku w Toruniu, a swoje życie zakończył 9 stycznia 1981 roku w Warszawie.

Jego twórczość muzyczna oraz pasja do pianistyki uczyniły go jednym z ważniejszych przedstawicieli polskiej sceny artystycznej. Serocki zyskał uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą, przez co istotnie wpłynął na rozwój muzyki współczesnej w Polsce.

Życiorys

Urodziny Kazimierza Serockiego miały miejsce 3 marca 1922 roku w Toruniu. Był on synem Franciszka i już od wczesnych lat życia wykazywał niezwykłe zdolności muzyczne. W wieku siedmiu lat rozpoczął naukę w Konserwatorium Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego w Toruniu, gdzie uczył się gry na fortepianie pod okiem Marii Drzewieckiej. Następnie kontynuował edukację w Bydgoszczy.

W trakcie II wojny światowej jego życie toczyło się w Warszawie, gdzie pracował jako pianista w kawiarniach. W tym trudnym okresie podjął swoje pierwsze kroki w kompozycji, tworząc takie utwory jak Etiuda, Preludium oraz dwa Mazurki. Gdy miał 22 lata, rozpoczął naukę w konspiracyjnym Konserwatorium warszawskim, gdzie kształcił się w grze na fortepianie u Zofii Buckiewiczowej oraz w dziedzinie kompozycji u Kazimierza Sikorskiego.

Po wojnie, w latach 1945–1946, studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem Stanisława Szpinalskiego, gdzie uzyskał dyplom z fortepianu, a także dyplom z kompozycji u Kazimierza Sikorskiego. Krótko po ukończeniu studiów pracował jako kierownik muzyczny w Teatrze Powszechnym w Warszawie.

W 1946 roku, poślubieniu Zofii Adamowskiej, wyjechał na roczne stypendium do Paryża, które otrzymał z rąk polskiego Ministerstwa Kultury i Sztuki. W Paryżu studiował u renomowanych nauczycieli Nadii Boulanger i Lazare’a Lévy’ego, co znacznie wpłynęło na jego późniejsze twórczości. Niemal wszystkie jego późniejsze utwory nosiły ślady tej formalno-technicznej dyscypliny.

Po powrocie do Warszawy w 1948 roku, Serocki uzyskał III nagrodę na II Konkursie Kompozytorskim im. F. Chopina za utwór 4 tańce ludowe oraz wyróżnienie za Sonatinę na fortepian. W tym samym czasie na zjeździe kompozytorów i muzykologów w Łagowie Lubuskim, razem z Janem Krenzem i Tadeuszem Bairdem, stworzyli tzw. Grupę 49, której celem było dążenie do umiarkowanej nowoczesności w muzyce.

W 1951 roku otrzymał III nagrodę na Festiwalu Muzyki Polskiej za kantatę Murarz Warszawski, a rok później zdobył Nagrodę Państwową II stopnia za ilustrację muzyczną do filmu Młodość Chopina, co wskazuje na jego silną obecność w muzyce filmowej, która towarzyszyła mu przez całą karierę. Po kilku wystąpieniach z własnym Koncertem romantycznym, Serocki skupił się tylko na kompozycji.

W 1952 roku, podczas przygotowań do prawykonania I Symfonii, poznał puzonistę Juliusza Pietrachowicza, co zapoczątkowało ich owocną współpracę. Jej efektem było kilka utworów puzonowych, w tym Koncert puzonowy oraz I Symfonia, za które Serocki w 1955 roku zdobył nagrodę Ministra Kultury i Sztuki. Wspólnie z Tadeuszem Bairdem przyczynił się do powstania Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej, znanego dziś jako „Warszawska Jesień”.

W 1956 roku na Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga zwyciężył dzięki utworowi Sinfonietta na 2 orkiestry smyczkowe, co przyniosło mu również III punktację na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w 1959 roku. W latach 1957–1958 brał udział w Międzynarodowych Kursach Wakacyjnych Nowej Muzyki w Darmstadt, co pozwoliło mu na dalszy rozwój swoich umiejętności.

W kolejnych latach jego kariera nabrała tempa, zdobywając nagrody m.in. w Konkursach Kompozytorskich im. Grzegorza Fitelberga, w tym II nagrodę za cykl pieśni Oczy powietrza w 1958 roku. W 1963 roku został uhonorowany nagrodą Ministra Kultury i Sztuki za osiągnięcia w twórczości artystycznej. Jego twórczość była szeroko nagradzana, w tym też zdobył VII punktację za Freski symfoniczne na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu oraz nagrodę I stopnia za wybitne osiągnięcia kompozytorskie w 1972 roku.

Serocki angażował się również w tworzenie muzyki teatralnej oraz pełnił rolę jurora w konkursach kompozytorskich organizowanych przez różne instytucje. W 1981 roku otrzymał pośmiertne honorowe członkostwo Związku Kompozytorów Polskich. W 1984 roku Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej rozpoczęło organizację Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego, który co dwa lata przyznaje nagrody dla utalentowanych kompozytorów.

Kazimierz Serocki zmarł 9 stycznia 1981 roku w Warszawie, po ciężkiej chorobie. Jego życiowe dokonania zapisały się na kartach historii muzyki w Polsce. Spoczywa na cmentarzu Powązkowskim (kwatera 1-1-25).

Ważniejsze kompozycje

Kazimierz Serocki był jednym z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku, a jego twórczość obejmuje szereg znaczących dzieł, które wyróżniają się zarówno pod względem formy, jak i zawartości artystycznej. Poniżej przedstawiamy najważniejsze kompozycje, które powstały w jego twórczości.

  • Sonatina na fortepian (1949),
  • Trzy melodie kurpiowskie na soprany, tenory i zespół kameralny (1949),
  • Koncert romantyczny na fortepian i orkiestrę (1950),
  • Trzy śpiewki na chór mieszany a cappella (1951),
  • I Symfonia (1952),
  • Suita preludiów na fortepian (1952),
  • Koncert na puzon i orkiestrę (1953),
  • Krasnoludki, miniatury dla dzieci na fortepian (1953),
  • Suita na 4 puzony (1953),
  • Symfonia pieśni na sopran, baryton, chór i orkiestrę (1953),
  • Sobótkowe śpiewki na chór mieszany a cappella (1954),
  • Sonatina na puzon i fortepian (1954),
  • Suita opolska na chór mieszany a cappella (1954),
  • Sonata na fortepian (1955),
  • Sinfonietta na 2 orkiestry smyczkowe (1956),
  • Serce nocy, cykl pieśni na baryton i fortepian; do słów K.I. Gałczyńskiego (1956),
  • Oczy powietrza, cykl pieśni na sopran i fortepian; do słów J. Przybosia (1957),
  • Musica concertante na orkiestrę (1958),
  • Epizody na smyczki i 3 grupy perkusyjne (1959),
  • Segmenti na orkiestrę (1961),
  • A piacere, propozycje na fortepian (1963),
  • Freski symfoniczne na orkiestrę (1964),
  • Continuum, sekstet na instrumenty perkusyjne (1966),
  • Niobe dla 2 recytatorów, chór i orkiestrę, do fragmentów poematu K.I. Gałczyńskiego (1966),
  • Forte e piano na dwa fortepiany i orkiestrę (1967),
  • Poezje na sopran i orkiestrę kameralną (1969),
  • Dramatic Story na orkiestrę (1970),
  • Swinging Music na klarnet, puzon, wiolonczelę (lub kontrabas) i fortepian (1970),
  • Fantasmagoria na fortepian i perkusję (1971),
  • Fantasia elegiaca na organy i orkiestrę (1972),
  • Impromptu fantasque na flety proste, mandoliny, gitary, perkusję i fortepian (1973),
  • Ad libitum, 5 utworów na orkiestrę (1973–1977),
  • Concerto alla cadenza per flauto a becco e orchestra (1974),
  • Arrangements na 1-4 flety proste (1976),
  • Pianophonie na fortepian, środki elektroniczne i orkiestrę (1978).

Wyżej wymienione kompozycje świadczą o wszechstronności i oryginalności Kazimierza Serockiego. Jego twórczość odzwierciedla bogactwo polskiej muzyki XX wieku oraz jej ewolucję w obrębie różnych stylów i form artystycznych.

Muzyka filmowa

Filmy fabularne

W twórczości Kazimierza Serockiego znajduje się wiele znakomitych dzieł. Wśród filmów fabularnych wyróżniają się następujące tytuły:

  • Czarci żleb, reż. Tadeusz Kański, Aldo Vergano (1949),
  • Za wami pójdą inni, reż. Antoni Bohdziewicz (1949),
  • Młodość Chopina, reż. Aleksander Ford (1952),
  • Piątka z ulicy Barskiej, reż. Aleksander Ford (1953),
  • Warszawska Syrena, reż. Tadeusz Makarczyński (1955),
  • Ósmy dzień tygodnia, reż. Aleksander Ford (1958),
  • Krzyżacy, reż. Aleksander Ford (1960),
  • Przeciwko bogom, reż. Hubert Drapella (1961),
  • Drugi brzeg, reż. Zbigniew Kuźmiński (1962),
  • Na białym szlaku, reż. Jarosław Brzozowski i Andrzej Wróbel (1963),
  • Koniec naszego świata, reż. Wanda Jakubowska (1964),
  • Pierwszy dzień wolności, reż. Aleksander Ford (1964),
  • Gorąca linia, reż. Wanda Jakubowska (1965),
  • Potop, reż. Jerzy Hoffman (1974).

Filmy dokumentalne

Każdy film dokumentalny to niepowtarzalna opowieść. Wśród prac Kazimierza Serockiego możemy znaleźć:

  • Gimnastyka dla wszystkich, reż. Natalia Brzozowska (1946),
  • Pałace, reż. Natalia Brzozowska (1946),
  • Kopalnia, reż. Natalia Brzozowska (1947),
  • Szlembark, reż. Tadeusz Makarczyński (1948),
  • Akcja Narodów Zjednoczonych, reż. Eugeniusz Cękalski (1948),
  • Mały reportaż spod bieguna, reż. Jarosław Brzozowski (1959),
  • Z pradziejów Polski, reż. Edward Czurko (1960).

Filmy animowane

Filmy animowane również zajmują ważne miejsce w dorobku Serockiego. Oto lista niektórych z nich:

  • Obrazki wiejskie, reż. Piotr Szpakowicz (1959),
  • Scherzo wiosenne, reż. Krzysztof Dębowski (1960),
  • Z paletą w puszczy, reż. Piotr Szpakowicz (1964),
  • Samotność, reż. Piotr Szpakowicz (1965),
  • 6, 5, 4, 3, 2, 1, reż. Krzysztof Dębowski (1966),
  • Cudowna broda szacha, reż. Bogdan Nowicki (1966),
  • Kot, reż. Piotr Szpakowicz (1966),
  • Koń, reż. Witold Giersz (1967),
  • Libido, reż. Anna Maliszewska (1967),
  • Tunel, reż. Stefan Szwakopf (1968),
  • Kompozytor i muza, reż. Zofia Oraczewska (1968),
  • Wspaniały marsz, reż. Witold Giersz (1969),
  • Przepis na zimę, reż. Anna Maliszewska (1969),
  • Kangury, reż. Zofia Oraczewska (1971),
  • Po drugiej stronie, reż. Zofia Oraczewska (1971),
  • Ślady, reż. Witold Giersz (1974),
  • Perpetuum mobile, reż. Krzysztof Dębowski (1974),
  • Krajobraz, reż. Piotr Szpakowicz (1976).

Ordery i odznaczenia

Kazimierz Serocki, znany kompozytor i dyrygent, był laureatem wielu nagród i odznaczeń, które uznają jego osiągnięcia artystyczne oraz wkład w rozwój kultury muzycznej. Wśród jego odznaczeń znajdują się:

  • Order Sztandaru Pracy II klasy, przyznany w 1974 roku,
  • Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, otrzymany 16 lipca 1954 roku,
  • Złota odznaka honorowa „Za Zasługi dla Warszawy”, przyznana w 1967 roku,
  • Warto również wspomnieć o jego udziale w Międzynarodowych Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie,
Wykładowcy
  • Hans Abrahamsen
  • Theodor Adorno
  • Milton Babbitt
  • Jean Barraqué
  • Günther Becker
  • Luciano Berio
  • Robert Beyer
  • Pierre Boulez
  • Earle Brown
  • John Cage
  • Niccolò Castiglioni
  • Herbert Eimert
  • Franco Evangelisti
  • Morton Feldman
  • Brian Ferneyhough
  • Wolfgang Fortner
  • Johannes Fritsch
  • Severino Gazzelloni
  • Alois Hába
  • Cristóbal Halffter
  • Roman Haubenstock-Ramati
  • Hermann Heiss
  • Hans Werner Henze
  • Lejaren Hiller
  • Hanns Jelinek
  • Mauricio Kagel
  • Gottfried Michael Koenig
  • Rudolf Kolisch
  • Alfons Kontarsky
  • Aloys Kontarsky
  • Zygmunt Krauze
  • Ernst Křenek
  • René Leibowitz
  • György Ligeti
  • Liza Lim
  • Yvonne Loriod
  • Bruno Maderna
  • Olivier Messiaen
  • Werner Meyer-Eppler
  • Gordon Mumma
  • Tristan Murail
  • Luigi Nono
  • Siegfried Palm
  • Alois Piňos
  • Henri Pousseur
  • Wolfgang Rihm
  • Josef Rufer
  • Humphrey Searle
  • Hermann Scherchen
  • Giuseppe Sinopoli
  • Bettina Skrzypczak
  • Peter Stadlen
  • Edward Steuermann
  • Karlheinz Stockhausen
  • Hans Heinz Stuckenschmidt
  • David Tudor
  • Edgar Varèse
  • Kevin Volans
  • Jennifer Walshe
  • Stefan Wolpe
  • Iannis Xenakis
  • Walter Zimmermann
Uczestnicy
  • Theodore Antoniou
  • José Vicente Asuar
  • Claude Ballif
  • François Bayle
  • Günther Becker
  • Gunnar Berg
  • Michael von Biel
  • Pavel Blatný
  • Seóirse Bodley
  • Sylvano Bussotti
  • Aldo Clementi
  • Dubravko Detoni
  • Franco Donatoni
  • Hans Ulrich Engelmann
  • Kazuo Fukushima
  • Karel Goeyvaerts
  • Renato de Grandis
  • Gérard Grisey
  • Jacek Grudzień
  • Bengt Hambraeus
  • Hans Werner Henze
  • York Höller
  • Maki Ishii
  • Milko Kelemen
  • Rudolf Kelterborn
  • Wojciech Kilar
  • Gottfried Michael Koenig
  • Ctirad Kohoutek
  • Ton de Kruyf
  • Helmut Lachenmann
  • Giacomo Manzoni
  • Tomás Marco
  • Bruce Mather
  • Costin Miereanu
  • Jan W. Morthenson
  • Emmanuel Nunes
  • Tiberiu Olah
  • Jorge Peixinho
  • Alois Piňos
  • Zoltán Pongrácz
  • Bernard Rands
  • Armin Schibler
  • Dieter Schnebel
  • Kazimierz Serocki
  • Edward Sielicki
  • Giuseppe Sinopoli
  • Aurel Stroe
  • Atli Heimir Sveinsson
  • Michel Tabachnik
  • Cornel Țăranu
  • Jan Tausinger
  • Gilles Tremblay
  • Helena Tulve
  • Anatol Vieru
  • Zbyněk Vostřák
  • Karl-Erik Welin
  • Jacques Wildberger
  • Bernd Alois Zimmermann
  • Agata Zubel

Przypisy

  1. Uchwała Prezydium Rządu w sprawie przyznania nagród za osiągnięcia w dziedzinie nauki, postępu technicznego, literatury i sztuki za rok 1952. „Trybuna Ludu”, 23.07.1952 r.
  2. Odznaczenia dla wybitnych twórców i działaczy kultury. „Dziennik Polski”, 26.07.1974 r.
  3. Dziennik Urzędowy Rady Narodowej m.st. Warszawy, nr 3, 10.03.1967 r.
  4. M.P. z 1954 r. nr 105, poz. 1376 „w 10 rocznicę Polski Ludowej za zasługi w dziedzinie kultury i sztuki”.
  5. TadeuszT. Marek TadeuszT., Grupa 49, „Muzyka” (nr 5–6), 1953.
  6. Kazimierz Serocki, [w:] Encyklopedia teatru polskiego [dostęp 10.07.2018 r.]
  7. Cmentarz Stare Powązki: KAZIMIERZ SEROCKI, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 19.12.2019 r.]
  8. FilmPolski.pl, „FilmPolski” [dostęp 10.07.2018 r.]
  9. a b RenataR. Suchowiejko RenataR., Kazimierz Serocki [online], www.ipsb.nina.gov.pl [dostęp 10.07.2018 r.]

Oceń: Kazimierz Serocki

Średnia ocena:4.53 Liczba ocen:14