Stanisław Adamiak, który przyszedł na świat 18 czerwca 1980 roku w Toruniu, jest osobą o wielu zasługach w obszarze zarówno duchownym, jak i akademickim. Jako prezbiter Kościoła katolickiego, zdobył uznanie wśród wiernych przez swoje zaangażowanie i działalność duszpasterską.
W swojej karierze naukowej, Adamiak był adiunktem naukowym w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie miał okazję rozwijać swoje zainteresowania badawcze. Jego prace przyczyniły się do poszerzenia wiedzy o historii Kościoła, na co zwraca uwagę jego tytuł doktora habilitowanego w tej dziedzinie.
Obecnie jest profesorem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie przekazuje swoją wiedzę młodszym pokoleniom studentów. Również, pełni rolę rektora Wyższego Seminarium Duchownego w Toruniu, co świadczy o jego wpływie na kształtowanie przyszłych duchownych i liderów w społeczności katolickiej.
Życiorys
Stanisław Adamiak pochodzi z Torunia, gdzie ukończył maturę w IV Liceum Ogólnokształcącym w Toruniu w 1998 roku. Następnie przez rok uczestniczył w międzywydziałowych studiach humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim, po czym zdecydował się na decyzję o wstąpieniu do Wyższego Seminarium Duchownego w Toruniu. Święcenia kapłańskie przyjął 19 czerwca 2004 roku, a w tym samym czasie uzyskał także magisterium z teologii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika.
Przez rok pełnił funkcję wikariusza w parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Grudziądzu. W kolejnych latach podjął studia doktoranckie z historii Kościoła na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie, zakończone w 2011 roku, kiedy to obronił doktorat pt. „Carthage, Constantinople and Rome: Imperial and papal interventions in the life of the Church in Byzantine Africa (533–698)”. W okresie od 2011 do 2014 roku był asystentem na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego Kościoła tegoż uniwersytetu. Wykładał także na Wydziale Teologicznym UMK.
W ciągu swojej kariery uczestniczył w wielu projektach badawczych, takich jak „Listy Świętego Augustyna w perspektywie interdyscyplinarnej” (2013–2016, Katedra Filologii Klasycznej UMK), „Prezbiterzy na późnoantycznym Zachodzie” (2014–2019, IH UW) oraz „Cult of Saints in Late Antiquity” (2018, University of Oxford). Od 2014 roku pełni rolę adiunkta naukowego w Instytucie Historycznym UW. Jego działalność duszpasterska obejmowała również warszawskie parafie pw. Trójcy Świętej oraz św. Michała Archanioła.
W dniu 17 czerwca 2019 roku został mianowany rektorem Wyższego Seminarium Duchownego w Toruniu. W 2020 roku uzyskał habilitację oraz tytuł profesora UMK. Jest również związany z Ruchem Światło-Życie, a także pełnił funkcję wicepostulatorem procesu beatyfikacyjnego Franciszka Blachnickiego. Adamiak jest autorem publikacji książkowej, która oparta jest na formacji tego Ruchu pt. „Zawsze jest wyjście”. Oprócz tego jest członkiem Zespołu Laboratorium „Więzi” i niegdyś był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, a obecnie współpracuje z funduszem, pełniąc również rolę w komisji rewizyjnej.
Publikacje
Stanisław Adamiak jest autorem wielu prac naukowych, które poruszają różnorodne temeaty związane z historią i teologią. Oto niektóre z jego wydań:
- Teologia Tolkiena, Wydawnictwo Stacja7, Kraków 2021,
- Deo laudes. Historia sporu donatystycznego, Warszawa 2019, ISBN 978-83-65886-52-1,
- Unfriendly and polemical elements in Augustine’s correspondence with other clerics, w: Zeitschrift für Antikes Christentum 22/1 (2018), s. 109–123,
- The African Authors in the East in the Times of Justinian: Their Works and Their Sources, w: Res Gestae 5 (2017), s. 33–43,
- Psalmb abecadłowy przeciw donatystom świętego Augustyna – wprowadzenie, przekład i komentarz, w: Biblica et Patristica Thoruniensia 10 (2017), s. 445–461,
- Asking for Human Mercy. Augustine’s intercession with the men in power, w: Scrinium Augustini. The World of Augustine’s Letters, red. P. Nehring, R. Toczko, M. Stróżyński, Instrumenta Patristica et Mediaevalia 76, Turnhout 2017, s. 19–40,
- Il presule di Cartagine – vescovo, arcivescovo, primate, patriarca?, w: Costellazioni geo-ecclesiali da Costantino a Giustiniano: Dalle chiese ‘principali’ alle chiese patriarcali, Studia Ephemeridis Augustinianum 149, Roma 2017, s. 169–177,
- Carthage, Constantinople and Rome: Imperial and Papal Interventions in the Life of the Church in Byzantine Africa (533–698), Miscellanea Historiae Pontificiae 68, Roma 2016, s. ,
- Przemoc wobec kobiet w listach św. Augustyna, w: Biblica et Patristica Thoruniensia 8 (2015), vol. 2, s. 101–110,
- When Did Donatist Christianity End?, w: The Uniquely African Controversy. Studies on Donatist Christianity, red. A. Dupont, M.A. Gaumer, M. Lambergits, Leuven 2015, s. 211–236,
- O losach wyrażenia «koniec ery konstantyńskiej», w: Collectanea Theologica 84 (2014), z. 1, s. 97–107,
- La narrazione storica come mezzo della polemica teologica da Liberato di Cartagine e Vittore da Tunnuna, w: La teologia dal V all’VIII secolo fra sviluppo e crisi, Studia Ephemeridis Augustinianum 140, Roma 2014, s. 273–281,
- Żydzi w rzymskiej Afryce Północnej, w: Biblica et Patristica Thoruniensia 7 (2014), vol. 1, s. 97–113,
- Costantino e le sfide del cristianesimo. Tracce per una difficile ricerca, red. S. Adamiak, S. Tanzarella, Trapani 2013, ss. 292,
- S. Adamiak, S. Tanzarella, La teologia romana dei secoli XIX e XX. Costantino tra la Chiesa trionfante e la Chiesa dei poveri, w: Costantino I. Enciclopedia costantiniana sulla figura e l’immagine dell’Imperatore del cosiddetto Editto di Milano. 313–2013, red. A. Melloni, P. Brown i inni, Roma 2013, t. 3, s. 377–389,
- Constantine, Donatists and The First Intervention of The State in Ecclesiastical Controversies, w: Saint Emperor Constantine and Christianity, red. D. Bojovic, Niš 2013, t. 1, s. 191–201,
- Grzegorz I Wielki wobec kryzysu duchowieństwa, w: Ecclesia semper reformanda. Kryzysy i reformy średniowiecznego Kościoła, red. bp Grzegorz Ryś, Tomasz Gałuszka OP, Tomasz Graff, Kraków 2013, s. 17–25,
- Opozycja Zachodu wobec potępienia Trzech rozdziałów, w: Świat starożytny – państwo i społeczeństwo, red. R. Kulesza i inni, Warszawa 2013, s. 496–505,
- Eklezjologiczny charakter Komentarza do Apokalipsy donatysty Tykoniusza, Biblica et Patristica Thoruniensia 5 (2012), s. 151–162,
- Afrykańscy biskupi-wygnańcy w V i VI wieku, w: Veritas cum Caritate – Intellegentia cum Amore, red. Cz. Rychlicki, I. Werbiński, Toruń 2011, s. 705–723,
- Sześcioksiąg w mozaikach bazyliki Santa Maria Maggiore w Rzymie, w: Biblica et Patristica Thoruniensia 4 (2011), s. 165–179,
- Rywalizacja między stolicami biskupimi w Afryce Północnej w VI wieku, w: U schyłku starożytności 9 (2010), s. 9–24,
- Donatyści pod rządami Wandalów i Bizancjum, w: U schyłku starożytności 8 (2009), s. 13–31.
Prace te ukazują nie tylko zakres badań Stanisława Adamiaka, ale także istotne konteksty historyczne oraz teologiczne, które są przedmiotem jego analizy.
Przypisy
- dr hab. Stanisław Adamiak [online], radon.nauka.gov.pl [dostęp 30.07.2023 r.]
- Pracownicy Wydziału - Wydział Teologiczny - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu [online], www.teologia.umk.pl [dostęp 19.02.2021 r.]
- Władze [online], Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci [dostęp 19.02.2021 r.]
- Ks. Stanisław Adamiak został nowym rektorem toruńskiego seminarium duchownego / Aktualności [online], www.deon.pl [dostęp 17.07.2019 r.]
- a b | Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego [online], www.ihuw.pl [dostęp 17.07.2019 r.]
- Ks. Stanisław Adamiak – Więź [online], wiez.com.pl [dostęp 17.07.2019 r.]
- a b Duchowieństwo diecezjalne oraz członkowie męskich instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego, wyd. Apostolicum, Ząbki 2005, s. 24.
Pozostali ludzie w kategorii "Duchowieństwo i religia":
Piotr Roszak | Henryk Antoni Szuman | Maciej Bała | Gertrude von Petzold | Wiesław Balewski | Łukasz Watzenrode | Jerzy Otello | Alojzy Górecki | Mikołaj Chrapicki | Jan Wiktor Nowak | Jerzy Kownacki | Antoni Mazurkiewicz | Bernard Jaruszewski | Tymon ChmieleckiOceń: Stanisław Adamiak (duchowny)