Bernadetta Matuszczak


Bernadetta Matuszczak, urodzona 10 marca 1931 roku w Toruniu, była uznaną polską kompozytorką, której twórczość miała znaczący wpływ na polską muzykę współczesną.

Odeszła z tego świata 3 września 2021 roku, pozostawiając po sobie bogaty dorobek artystyczny.

Życiorys

Po ukończeniu Średniej Szkoły Muzycznej w Toruniu, Bernadetta Matuszczak podjęła studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Jej edukacja obejmowała teorię muzyki, którą wykładał Zygmunt Sitowski, grę na fortepianie, którą prowadziła Irena Kurpisz-Stefanowa, oraz kompozycję pod kierunkiem Tadeusza Szeligowskiego.

Studia zakończyła w roku 1958 z wyróżnieniem i podjęła pracę jako asystentka w katedrze Zygmunta Sitkowskiego na swojej macierzystej uczelni. Rok później, w 1960, kontynuowała naukę kompozycji w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie uczyła się najpierw pod okiem Tadeusza Szeligowskiego, a potem Kazimierza Sikorskiego. Ukończenie tych studiów kompozytorskich miało miejsce w 1964 roku, przynosząc jej dyplom.

W 1968 roku, Bernadetta Matuszczak rozpoczęła studia kompozytorskie w Paryżu, korzystając z stypendium rządu francuskiego, gdzie miała okazję uczyć się u uznanej Nadii Boulanger. Niezwykła kariera artystyczna Matuszczak została uhonorowana w 2008 roku, kiedy to otrzymała Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, co jest świadectwem jej wkładu w kulturę i muzykę.

Twórczość

Bernadetta Matuszczak jest artystką, która ma na swoim koncie szereg różnorodnych kompozycji muzycznych oraz operowych. Jej twórczość cieszy się uznaniem zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami.

Wielokrotnie zdobywała nagrody za swoje osiągnięcia artystyczne, co potwierdza wysoką jakość jej dzieł oraz znaczenie, jakie mają w świecie muzyki.

Wybrane kompozycje

Oto lista wybranych kompozycji Bernadetty Matuszczak, ukazujących jej bogaty dorobek artystyczny w różnych formach muzycznych.

  • Gitanjali na flet, sopran, dzwony i głos męski recytujący (1963),
  • Sans titre dla fortepianu (1963-68),
  • Dramat kameralny na baryton, baryton z taśmy, altowy głos recytujący, klarnet basowy, wiolonczelę, kontrabas i perkusję (1965),
  • Septem tubae na chór mieszany, organy i orkiestrę symfoniczną (1966),
  • Kwartet na 3 flety i klawesyn (1966),
  • Musica da camera dla 3 fletów, 4 tympanów i 5 tom-toms (1967),
  • Julia i Romeo, opera kameralna w 5 scenach według Williama Szekspira na solistów, pantomimę, głosy recytujące, chór i orkiestrę (1967),
  • Invocazione dla dziesięciu głosów, fletu, kontrabasu, teorbano i gongu (1968),
  • Poésie de chambre pour récitation (baryton), soprano (garson), klarnet basowy, wibrafon, 2 cybale i tam-tam (1968),
  • Per strumenti na orkiestrę smyczkową, klarnet basowy, trąbkę i perkusję (1969),
  • Canzone na sopran, sopran z taśmy, rożek angielski i perkusję (1969-70),
  • Humanae voces, opera-oratorium na głosy recytujące, sopran dramatyczny, chór i orkiestrę (1970-71),
  • Rilke-Lieder na baryton i orkiestrę (1971),
  • Salmi na baryton, głos recytujący, harfę, kontrabas, perkusję i światło (1972),
  • Misterium Heloizy, opera w 7 scenach na solistów, chór i orkiestrę (1973-74),
  • Elegia o chłopcu polskim na sopran, altowy głos recytujący, 2 chóry żeńskie i orkiestrę (1974-75),
  • Aforyzmy na flet solo (1976),
  • Pamiętnik wariata, monodram operowy według Mikołaja Gogola na aktora, baryton, pantomimę i orkiestrę kameralną (1976),
  • Apocalypsis, oratorium na sopran, baryton, głosy recytujące, chór i orkiestrę (1976-77),
  • Dziady Kowieńskie, dramat Adama Mickiewicza na solistów, chór i orkiestrę (1978),
  • Canticum canticorum na alt, baryton, chór i orkiestrę (1978-79),
  • Ossesioni concertanti w czterech częściach dla perkusji (1980),
  • Quartetto w dwunastu częściach na kwartet smyczkowy (1980),
  • Fraszki na chór męski a cappella (1980),
  • Prometeusz, opera kameralna według Ajschylosa na solistów, chór i orkiestrę (1981-82),
  • Dwanaście preludiów na smyczki (1982),
  • Wiersze dziecięce na chór żeński a cappella (1982),
  • Canti della vita e della morte na baryton, wiolonczelę i perkusję (1982-84),
  • Canto solenne na baryton, chór i orkiestrę (1983),
  • Momenti musicali dla fletu i instrumentów smyczkowych (1983),
  • Tryptyk Norwida na baryton, klarnet basowy i wiolonczelę (1983),
  • Aforyzmy na fortepian (1984),
  • Dźwiękowe zabawki na fortepian dla dzieci (1984),
  • Kolęda na alt z towarzyszeniem fortepianu (1984),
  • Pejzaże na mezzosopran i fortepian (1984),
  • Improvisatione dla fletu solo (1984),
  • Miniatury baletowe na orkiestrę (1985),
  • Notturno – Karol Szymanowski in memoriam w trzech częściach dla wiolonczeli solo (1987),
  • Canticum polonum dla instrumentów smyczkowych (1987),
  • W nocy na starym rynku, pantomima według Icchoka Lejba Pereca na głosy solowe, chór i orkiestrę symfoniczną (1988),
  • Dzikie łabędzie [wersja sceniczna], baśń baletowa według Hansa Christiana Andersena – muzyka elektroniczna (1988),
  • Fase dla kameralnych instrumentów smyczkowych (1989),
  • Hymnus w hołdzie beatae Mariae virginis de monte Carmelo na alt lub kontratenor i pozytyw lub organy (1990),
  • Nie ma dachu nad głową na alt z towarzyszeniem fortepianu (1990),
  • Kołysanka niebieska na alt z towarzyszeniem gitary (1990),
  • Kolęda A. D. 1990 na alt z towarzyszeniem gitary (1990),
  • Dzikie łabędzie [wersja radiowa], suita baletowa na aktora i taśmę (1991),
  • Libera me… na baryton i taśmę (1991),
  • Pieśń żałobna pamięci ofiar Katynia na sopran i organy (1991),
  • Sny dziecięce na fortepian (1992),
  • Quo vadis, dramat muzyczny według Henryka Sienkiewicza na solistów, chór i orkiestrę (1993-94),
  • Canto funebre dla instrumentów smyczkowych, in memoriam Wojciech Broniewski (1995),
  • Zbrodnia i kara, dramat według Fiodora Dostojewskiego w 9 scenach z prologiem i epilogiem (2008).

Przypisy

  1. Nie żyje wybitna polska kompozytorka Bernadetta Matuszczak [online], torun.wyborcza.pl, 11.09.2021 r. [dostęp 15.09.2021 r.]
  2. Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. www.gov.pl. [dostęp 02.07.2020 r.]

Oceń: Bernadetta Matuszczak

Średnia ocena:4.79 Liczba ocen:18