Kazimierz Wieczorkowski, urodzony w 1950 roku w Toruniu, to wybitny polski pracownik naukowy, specjalizujący się zarówno w dziedzinie informatyki, jak i pedagogiki. W swojej karierze zawodowej był związany z renomowanymi instytucjami edukacyjnymi, takimi jak Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie pełnił swoje obowiązki w latach 1997–2011 oraz z Wyższą Szkołą Informatyki w Łodzi, którą współtworzył od 2000 do 2018 roku.
Jako prekursor technologii nauczania na odległość, Kazimierz Wieczorkowski odegrał istotną rolę w rozwoju e-learningu w Polsce, prowadząc działania w tej dziedzinie od 1992 roku. W 1994 roku założył Centrum Telematyki i Nauczania na Odległość, które miało na celu rozwijanie nowoczesnych metod edukacji zdalnej przy UMK w Toruniu, pełniąc funkcję kierownika tej instytucji do 1997 roku.
W swojej karierze, Kazimierz Wieczorkowski współpracował również ze Szkołą Wyższą im. Pawła Włodkowica w Płocku, kontynuując swoją misję w rozwoju pedagogiki i nowoczesnych technologii w edukacji. Jego działalność naukowa i pedagogiczna na stałe wpisała się w historię polskiej edukacji wyższej.
Życiorys
W 1964 roku kazimierz wieczorkowski zakończył swoją edukację w szkole podstawowej w Toruniu. Następnie, w latach 1964–1969, kształcił się w Technikum Mechaniczno-Elektrycznym w tym samym mieście. Po ukończeniu technikum, podjął studia w zakresie automatyki i przetwarzania danych, które realizował od 1969 do 1974 na Wydziale Elektroniki Politechniki Gdańskiej.
Po zakończeniu studiów, w latach 1974–1976, rozpoczął pracę jako programista w Pracowni Metod Numerycznych w Instytucie Maszyn Matematycznych Oddział w Toruniu. Z kolei w latach 1976–1977 podjął Podyplomowe Studia Automatyki, które ukończył pod kierunkiem prof. dra hab. Anatola Gosiewskiego w Politechnice Warszawskiej.
Od 1976 roku zaczynał współpracować z Ogólnouczelnianym Ośrodkiem Obliczeniowym na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie pełnił rolę kierownika Działu Minikomputerów, a następnie kierownika Działu Oprogramowania. W okresie 1993–1997 był pionierem w Polsce, tworząc i prowadząc Uniwersyteckie Centrum Telematyki i Nauczania na Odległość.
Po obronie doktoratu na Wydziale Humanistycznym UMK w Toruniu w 1996 roku, rozpoczął karierę naukową w Zakładzie Technologii Kształcenia Instytutu Pedagogiki UMK. Tam specjalizował się w badaniach dotyczących multimediów oraz zastosowania technologii sieci komputerowej w edukacji zdalnej, działalność tę kontynuował aż do 2011 roku. W trakcie swojej kariery napisał ponad 60 publikacji dotyczących informatyki w edukacji.
Kazimierz Wieczorkowski był także aktywnym członkiem Polskiego Towarzystwa Cybernetycznego oraz organizacji Telecottage Poland, która działała w ramach międzynarodowej inicjatywy Telecottage International.
Współpraca zagraniczna
W zakresie współpracy międzynarodowej, Kazimierz Wieczorkowski nawiązał wiele znaczących kontaktów, które przyczyniły się do rozwoju jego kariery oraz wzbogaciły naukową wymianę doświadczeń. Oto niektóre z jego osiągnięć:
- Szamalk w Budapeszcie,
- Uniwersytet w Rostoku, Rechenzentrum,
- Uniwersytet w Oldenburgu, realizacja TEMPUS JEP 4341 „Telematic in Rural Development” w latach 1993-1995, pod przewodnictwem prof. dr hab. A. Kalety z Instytutu Socjologii UMK,
- Kolegium Rolnicze w Odensee w roku 1993,
- Akademia Rolnicza w Tartu, także w roku 1993,
- Akademia Rolnicza, Wydział Ekonomii w Jelgawie w 1993 roku,
- Uniwersytet w Trondheim, udział w konferencji Teleteaching’93,
- Uniwersytet w Poitiers, Centrum Audiowizualne, realizacja TEMPUS JEP 3203 „Satellite tools for Distance Learning” w latach 1993-94.
Praca dydaktyczna
Kazimierz Wieczorkowski ma bogate doświadczenie w zakresie pracy dydaktycznej, obejmującej różnorodne instytucje edukacyjne i programy nauczania. Wśród nich wyróżniają się:
- Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Instytut Pedagogiki, który specjalizuje się w multimediach i sztucznej inteligencji oraz Wydział Nauk Ekonomicznych, na którym prowadzone są zajęcia z programowania w języku C++.
- Wyższa Szkoła Techniczna w Legnicy, gdzie kształci studentów w zakresie architektury komputerów.
- Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie, posiadająca oddział we Włocławku, oferująca różne kierunki studiów.
- Wyższa Szkoła Informatyki w Łodzi, dostępna poprzez Wydział Zamiejscowy we Włocławku, gdzie prowadzone są kursy dotyczące architektury komputerów, algorytmów i programowania, baz danych, sieci komputerowych, systemów operacyjnych, bezpieczeństwa sieci komputerowych oraz sztucznej inteligencji.
- Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy, znajdująca się w Toruniu, oferująca zajęcia z wprowadzenia do mechatroniki, teorii sterowania oraz sztucznej inteligencji.
- Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu, gdzie prowadzone są kursy dotyczące bezpieczeństwa sieci komputerowych.
- Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica, wydział informatyki w Płocku, skupiająca się na bazach danych, inżynierii oprogramowania oraz sztucznej inteligencji.
Wybrane publikacje
Oto wybrane publikacje Kazimierza Wieczorkowskiego, które stanowią znaczący wkład w obszar edukacji, szczególnie w kontekście kształcenia na odległość oraz zastosowania technologii w nauczaniu.
- 1995 – Telematyczne metody w edukacji na dystans, Toruńskie Studia Dydaktyczne, rok IV (8), Toruń 1995, s. 51,
- 1996 – Kształcenie na dystans z wykorzystaniem sieci komputerowej, Wyd. Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa, 1996, 54 s.,
- 1996 – Warunki rozwoju kształcenia na dystans, Kultura i Edukacja, Nr 3, 1996, s. 109-131,
- 1996 – Nowe metody w nauczaniu na dystans, cz. I, Komputer w szkole, 1996, Nr 5, s. 6-20,
- 1996 – Nowe metody w nauczaniu na dystans, cz. II, Komputer w szkole, 1996, Nr 6, s. 6-22,
- 1996 – Środki kształcenia na dystans, Edukacja Dorosłych, nr 3, 1996, s. 93-122,
- 1997 – Edukacyjna współpraca grupowa w sieci komputerowej, [w:] Strykowski W. (red.) Media a Edukacja, Wyd. Empi2, Poznań, 7-9. 04.1997, s. 289-298,
- 1997 – Edukacyjny serwer dla kształcenia na odległość, Informatyka w Szkole XIII, 1997, Lublin, s. 402-412,
- 1997 – Informatyczne metody w kształceniu na dystans. Sprawozdanie z badań, Neodidagmata, t. XXIII, 1997, s. 129-156,
- 1997 – Systemy wyszukiwania informacji wizualnej, [w:] Sysło M. (red.) Informatyka w Szkole XIV, Lublin 1997, s. 393-401,
- 1998 – Edukacyjne sieci komputerowe, [w:] Daniłowicz Cz. (red.) Multimedialne i sieciowe systemy informacyjne, Wrocław 1998, s. 227-235,
- 1998 – Komputerowe systemy wspomagania nauczania i egzaminowania, [w:] Strykowski W. (red.) Media a Edukacja 2, Poznań 1998, s. 525-542,
- 1998 – Nowe technologie w samokształceniu, Studia Edukacyjne, 1998, Nr 4, s. 121-134,
- 1999 – Trójwymiarowa wizualizacja komputerowa w zastosowaniach naukowych i edukacyjnych, Neodidagmata, 1999, t. XXIV, s. 143-160,
- 1999 – Medialne za i przeciw, Amicus, 1999, Nr 5, s. 11-15,
- 2000 – Komputerowe metody w badaniach edukacyjnych. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, 2000, s. 52-67,
- 2000 – Metody interakcyjne w zespołowym kształceniu dorosłych, Edukacja Dorosłych, 2000, Nr 4, s. 93-105,
- 2001 – Metody komputerowego przetwarzania tekstów w języku naturalnym, Kognitywistyka i Media w Edukacji, 2001, Nr 2 (5), s. 207-226,
- 2002 – Kształcenie na odległość w Norwegii, Edukacja Otwarta, 2002, nr 1-2, s. 107-120,
- 2002 – Metoda projektów w kształceniu pedagogów, Teraźniejszość, człowiek, edukacja, 2002, nr 3(19), s. 65-80,
- 2002 – Metody reprezentacji wiedzy pedagogicznej dla potrzeb komputerowego przetwarzania w procesie kształcenia aktywnego, Forum Oświatowe, 2002, nr 2, s. 139-156,
- 2002 – Cyberprzestrzeń i cyberkultura, Kultura i Edukacja, 2002, nr 3-4, s. 104-121,
- 2002 – Zasady dydaktyki ogólnej w kształceniu na odległość, [w:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Rola i miejsce technologii informacyjnej w okresie reform edukacyjnych w Polsce, Wyd. A. Marszałek, Toruń, 2002, s. 173-183,
- 2003 – Grafika komputerowa w edukacji, Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Żak, Warszawa, 2003, s. 106-113,
- 2003 – Interakcja człowieka z komputerem, Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Żak, Warszawa, 2003, s. 399-404,
- 2003 – Internet, Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, Wydawnictwo Żak, Warszawa, 2003, s. 413-420,
- 2003 – Komputer jako środek stymulowania twórczości, Forum Oświatowe, 2003, nr 2, s. 113-136,
- 2003 – Komputerowe wspomaganie badań jakościowych w pedagogice, Forum Oświatowe, 2003, nr (28), s. 143-159,
- 2003 – Komputerowe przetwarzanie informacji na potrzeby edukacji, Wychowanie na co dzień, 2003, cz. I – nr 6, s. 20-24, cz. II – nr 7-8, s. 30-35,
- 2003 – Multimedialne bazy danych w edukacji, Kognitywistyka i Media w Edukacji, 2003, nr 1-2(7), s. 27-47,
- 2003 – Komputerowe środki aktywizujące w nauczaniu problemowym, Neodidagmata, t. XXV-XXVI, 2003, s. 69-86,
- 2003 – Edukacyjne bazy danych i systemy wyszukiwania informacji, [w:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2004, s. 503-528,
- 2004 – Media w procesie kształcenia i samokształcenia, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T. Pilcha, Wydawnictwo Żak, Warszawa, 2004, s. 113-121,
- 2004 – Nauczanie instruktażowe, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T. Pilcha, Wydawnictwo Żak, Warszawa, 2004, s. 514-520,
- 2004 – Nauczanie treningowe, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T. Pilcha, Wydawnictwo Żak, Warszawa, 2004, s. 544-548,
- 2004 – Oprogramowanie edukacyjne, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T. Pilcha, Wydawnictwo Żak, Warszawa, 2004, s. 868-876,
- 2004 – Podręcznik multimedialny, Ruch Pedagogiczny, 2004, nr 1-2, s. 62-76,
- 2004 – Elektroniczne biblioteki, Edukacja Dorosłych, 2004, nr 3-4, s. 103-120,
- 2004 – Nauczanie instruktażowe z wykorzystaniem komputerów, Forum Oświatowe, 2004, nr 2(31), s. 179-196,
- 2004 – Nauczanie aktywne w świetle teorii działania komunikacyjnego Jűrgena Habermasa, Forum Oświatowe, 2004, nr 2(31), s. 155-178,
- 2005 – Inteligentny agent programowy w zastosowaniach edukacyjnych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki w Łodzi, 2005, vol. 4, nr 1, s. 95-105,
- 2006 – Rozpoznawanie obrazów, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. V. R-St, Oficyna Akademicka Żak, Warszawa 2006, s. 453-463,
- 2006 – Środki komunikacji sieciowej w edukacji międzykulturowej, Forum Oświatowe, 2006 nr 1(34), s. 123-139,
- 2007 – Fotografia dokumentacyjna jako środek dydaktyczny, Forum Oświatowe, 2007, nr 2(37), s. 141-164,
- 2007 – Telewizja, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. J. Pilcha, Oficyna Akademicka Żak, Warszawa, 2007, s. 546-556,
- 2007 – Sztuczna inteligencja, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 6, pod red. J. Pilcha, Oficyna Akademicka Żak, Warszawa, 2007, s. 326-342,
- 2007 – Funkcje środków masowego przekazu w edukacji i obszary manipulacji medialnej, [w:] B. Siemieniecki (red.), Manipulacja Media Edukacja, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń, 2007, s. 311-323,
- 2007 – Technologie audiowizualne w kulturze popularnej, [w:] Wybrane aspekty technologii informacyjnej w edukacji, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń, 2007, s. 222-240,
- 2008 – Biblioteki cyfrowe, [w:] W. Kwiatkowska (red.) Edukacja czytelnicza i medialna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2008, s. 51-62,
- 2008 – Usługi sieci komputerowej, [w:] W. Kwiatkowska (red.) Edukacja czytelnicza i medialna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2008, s. 117-136,
- 2008 – Wspomaganie wirtualnej uczelni z wykorzystaniem języka PHP, [w:] W. Kwiatkowska (red.) Edukacja czytelnicza i medialna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2008, s. 245-259,
- 2008 – Metody projektowe w e-learningu, [w:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Współczesne problemy kształcenia na odległość, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2008, s. 241-255,
- 2008 – Hipertekstowe języki skryptowe, [w:] D. Siemieniecka (red.), Współczesne konteksty edukacyjne technologii informacyjnej,
- 2008 – Czy „Ogólne założenia podręczników szkolnych” Kazimierza Sośnickiego są aktualne dla podręczników multimedialnych?, [w:] Współczesne odniesienia edukacyjne do pedagogiki Kazimierza Sośnickiego, pod red. B. Siemienieckiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2009, s. 115-130,
- 2008 – Lingwistyczne teorie Noama Chomsky’ego w zastosowaniach komputerowych w pedagogice, Forum Oświatowe, 2009, nr 1(40), s. 89-104,
- 2008 – Heurystyczne metody w komputerowym rozwiązywaniu problemów, [w:] W. Kwiatkowska, A. Siemińska-Łosko (red.), W kręgu edukacji informatycznej i medialnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2010, s. 223-239,
- 2008 – Instrukcja gry symulacyjnej „Zgrana Firma”, Wyższa Szkoła Bankowa, Toruń, Projekt UE, Kapitał Ludzki, 2013 s. 72,
- 2008 – Metodyka Kształcenia On-Line w Modelu E-Advancement, Wyższa Szkoła Bankowa, Toruń, Projekt PI-PWP Gra w studia podyplomowe, Kapitał Ludzki, 2013 s. 30.
Przypisy
- e-mentor :: Wpływ formy wykładu na jego skuteczność dydaktyczną w kształceniu akademickim – wyniki badań własnych [online], www.e-mentor.edu.pl [dostęp 05.12.2020 r.]
- KazimierzK. Wieczorkiewicz, Bibliografia publikacji pracowników i doktorantów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu [online], bg.cm.umk.pl [dostęp 05.12.2020 r.]
- a b MirosławM. Kubiak, Nauczanie na odległość. Wywiad z Kazimierzem Wieczorkowskim, kierownikiem Uniwersyteckiego Centrum Telematyki i Nauczania na Odległość UMK w Toruniu [online], Computerworld, 20.05.1996 r. [dostęp 05.12.2020 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Nauka i edukacja":
Bogdan Głębowicz | Marek Tarczyński | Robert Alicki | Janusz Leon Wiśniewski | Zygmunt Kruszelnicki (historyk sztuki) | Krystyna Starczewska | Jan Hanasz | Anna Guzowska (bibliotekarka) | Jan Jagielski | Samuel Linde | Jakub Henryk Zerneke | Antoni Swinarski | Mikołaj Kopernik | Bogusław Wolniewicz | Fryderyk Florian Skarbek | Maciej Franz | Aleksandra Mierzejewska | Tadeusz Zakrzewski (1922–2014) | Marek Grinberg | Halina KaczmarekOceń: Kazimierz Wieczorkowski