Mieczysław Miłosz, urodzony 16 marca 1926 roku w Toruniu, to postać o niezwykłym dorobku i osiągnięciach w sferze lotnictwa. Jego życie zakończyło się 17 września 1963 roku w Bronisławowie.
Był porucznikiem pilotem w Wojsku Polskim, a także cywilnym pilotem doświadczalnym oraz instruktorem lotniczym. Jego umiejętności i wiedza przyczyniły się do rozwoju lotnictwa w Polsce, a jego pasja do latania była fundamentem wielu sukcesów w tej dziedzinie.
Życiorys
Mieczysław Miłosz był synem Władysława, który pełnił rolę oblatywacza oraz przez wiele lat był instruktorem pilotażu w Szkole Orląt w Dęblinie. W czasie II wojny światowej był także żołnierzem Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Od 15 listopada 1944 roku rozpoczął służbę w Ludowym Wojsku Polskim, a 1 stycznia 1945 roku otrzymał przydział do lotnictwa. Ukończył Oficerską Szkołę Lotniczą w Dęblinie, zdobywając niezbędne umiejętności i wiedzę. Następnie został przydzielony do 1 pułku lotnictwa myśliwskiego „Warszawa” w Modlinie.
W trakcie służby wykazał się wyjątkowymi umiejętnościami, co doprowadziło do jego awansu na stanowisko zastępcy dowódcy eskadry. 7 września 1947 roku w Warszawie, wspólnie z kapitanem Edwardem Chromym, zademonstrował pokazową walkę powietrzną z okazji Święta Lotnictwa Polskiego. Po zdaniu matury w maju 1949 roku postanowił opuścić wojsko w stopniu porucznika, ponieważ ukrył przeszłość swojego ojca. W tym czasie wylatał około tysiąca godzin na różnych samolotach, w tym na UT-2, Jak-7, Jak-9 oraz Po-2.
Po przeszkoleniu w Dajtkach pod Olsztynem, Mieczysław Miłosz został zatrudniony na stanowisku instruktora pilotażu w Aeroklubie Podkarpackim w Krośnie. W tym samym roku uzyskał także uprawnienie pilota doświadczalnego II klasy. Wspólnie z Andrzejem Abłamowiczem zainicjował nocne loty w Aeroklubie. W grudniu 1949 roku rozpoczął pracę w WSK Mielec jako pilot-oblatywacz dla produkowanych i remontowanych samolotów. To w tym okresie oblatywał ostatnie zbudowane w Mielcu samoloty CSS-13 i pierwszego LWD Junak-2.
W 1952 roku Miłosz podjął współpracę z PZL Okęcie, gdzie uzyskał uprawnienie pilota doświadczalnego I klasy. W kolejnych latach brał udział w oblotach licznych samolotów, w tym:
- Jak-12A (seryjne egzemplarze),
- TS-8 „Bies” (seryjne egzemplarze),
- PZL-102 Kos (w tym dziewiczy lot),
- PZL-104 Wilga (w tym dziewiczy lot),
- MD-12 (badania prototypu),
- PZL-101 Gawron (badania pierwszego i drugiego prototypu).
W 1954 roku Mieczysław Miłosz rozpoczął studia na Wydziale Mechanicznym Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej przy Politechnice Warszawskiej. W 1959 roku uzyskał przeszkolenie na samolotach odrzutowych, takich jak Lim-2 oraz Lim-5, a w 1961 roku brał udział w badaniach w locie samolotu odrzutowego TS-11 „Iskra”. Do swojej przedwczesnej śmierci wylatał około 4200 godzin na 30 różnych typach samolotów. Niestety, zginął tragicznie w katastrofie lotniczej podczas badań w locie samolotu MD-12 17 września 1963 roku, pełniąc wówczas funkcję pierwszego pilota.
Przypisy
- Chyliński, t. 1 2017 ↓, s. 28.
- Jędrzejewski 2014 ↓, s. 409.
- Jędrzejewski 2014 ↓, s. 407.
- Niebieska eskadra - groby, cmentarze, pomniki, miejsca pamięci polskich lotników.. [online], niebieskaeskadra.pl [dostęp 16.01.2020 r.]
- Babiejczuk, Grzegorzewski 1974 ↓, s. 73.
- Babiejczuk, Grzegorzewski 1974 ↓, s. 44.
- Polska Technika Lotnicza i 6'2004 ↓, s. 25.
- Fryc 2010 ↓, s. 12.
- Krzystek 2012 ↓, s. 393.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Mariusz Mięsikowski | Bernard Rygielski | Elżbieta Zawacka | Dariusz Skorupka | Barbara Kieżun | Wiktor Komorowski (powstaniec warszawski) | Edward Hyra | Werner Henke | Zenon Marcinkowski | Roman Wilczek | Bolesław Hozakowski | Anna Zakrzewska | Stanisław Findeisen | Franciszek Perl | Benedykt Porożyński | Kazimierz Smentek | Zbigniew Kiciński | Jarosław Wierzcholski | Kurt Chill | Adam SteinbornOceń: Mieczysław Miłosz